Det var RHK som arrangerade och man bjöd upp med bra tävlingar och trevlig atmosfär. Depån var fylld med sportvagnsklubbar, mängder av historiska tävlingsbilar, motorcyklar, glada människor och musik.

 

Velodromloppet är den stora historiska tävlingen som ute på Gelleråsen avslutar Karlskogas Motorsportvecka. De historiska tävlingarna kryddades som vanligt med tävlingsbilar från Finland, Norge och Danmark. Det var cirka 30 bilar från våra nordiska grannländer och de var ofta mycket konkurrenskraftiga. Nämnas kan norrmannen Petter Huse som överlägset vann båda heaten med sin Focus Mk IV Formel Junior. Danske Palle Birkelund Pedersen vann det ena heatet och kom tvåa i det andra, bland GT-bilar fram till 1965, med sin snabba Ginetta G4. I den stora standardvagnsklassen, fram till 1965, skakade finländarna om ordentligt med sina snabba Ford Falcon men utan att nå ända fram. Atle Ramberg vann båda sina heat med sin Escort 1300 i klassen för bilar fram till 1971, även om Kjell Wallin gjorde vad han kunde för att ändra på ordningen.

 

Det var hög klass på tävlingarna och de 200 tävlande och de 4000 i publiken njuta av ett bra väder och ett mycket trevligt arrangemang.

 

Vid Velodromloppet 1968 fotograferade Christer Selander och undertecknad.

Nu 51 år senare tyckte Selander att det kunde vara kul att göra om det. Så bilderna här är vårt gemensamma resultat från årets Velodromlopp.

Skrivet av Gunar Johansson

2019-07-03

Norrmannen Gudmund Gulbrandsen jagar fram i sin prydliga Ford Falcon. Han var lite av "bäst av resten" och kom sjua i båda heaten, både lördag som söndag.

Magnus Paulssons Ford Capri RS 3100 i full fart bland bilarna från 1972-1990. Det blev en 4:e och en 6:e plats.

Bland 1000-kubikarna bjöd Jan Christians Austin Futura A40 och Gustaf Stenquist Fiat Abarth 850 på en härlig fight. Stenqvist i Abarthen drog det längsta strået och var före i mål.

Vår svenska (nordiska) 1000-kubiksklass saknar troligen motsvarighet i den historiska världen. Den bjuder alltid på stora startfält och en härlig blandning av bilmärken. Av naturliga skäl är det ovanligt mycket SAAB i startfältet. Klungan här leds av Per-Ola Persons SAAB från 1965. På Velodromloppet kom hela 26 bilar till start.

Ulf Svensson var genomgående snabbast bland SAAB:arna. Här är det Sissela Lidebjer som jagar intensivt.

I bakgrunden är det Dan Henningsson som tar i så att det dammar om hans Opel Kadett.

Två riktigt tuffa jänkare bland bilar 1966-71. Det är Ulf von Hauswolffs Camaro från 1967 och Jari Konolas Barracuda från 1966.

Visst är Escort MK1 vackra! Här är det nos vid nos då norrmannen Hans Jörgen Kristensen jagar Conny Abrhamssons Lipton-Escort.

GT-klassen för bilar fram till 1965 är alltid trevlig att se. Mycket olika bilar och stort startfält. På Velodromloppet kom 22 bilar till start. På bilden ser vi Mats Ek i en Lotus Elan 1965 på 1600cc före Lars Weigl in en Porsche 911 på 1991cc.  

I GT-klassen finns också den här eldsprutande Shelby-Mustangen. Shelby 350GT klassades som GT-bil och kan inte köra bland standardvagnarna. Den här kördes av Mats Bergryd på lördagen och Bertil Carlsson på söndagen.  

Det fanns ett antal intressanta bilar som uppvisningskörde i lunchpauserna. Det här är ett hemmabygge/prototyp som byggdes någon gång på 60-talet och som nu renoverats. Bilen byggdes av Pelle Holm, som då jobbade som mekaniker på "BMC Sweden Racing Department" under ledning av Bosse Elmhorn. Pelle berättade att han byggde bilen åt sig själv, lite på sidan om. Den består av två framvagnar från hundkojan, varav den bakre har motorn kvar. Karossen i glasfiber består också av två framdelar. Den främre är en nos till en Speedwell midget som kapats i nederdelen. Medan bakdelen är en avgjutning av fronten på en Ogle, om någon kommer ihåg den lilla udda engelska sportbilen? Man tävlade aldrig med Pelles bil på 60-talet, men man har nu ambitionen att klassa in den för historiska racing, om det går.

Med bland bilarna som uppvisningskörde fanns också en Lotus 47, det var en av bilarna som tävlade på Velodromloppet 1968. Men det blir en större artikel i ett kommande nummer av Racestripe Magazine.

 

     Kontakt