Velodromloppet är den tävling som Racerhistoriska klubben själva arrangerar och som vanligt var det mycket välordnat. Förutom bra och stora startfält så jobbar RHK mycket med kringarrangemangen, såsom finbilsparkering, säljare av nostalgi, musik och motorcykeluppvisning.

 

Det är trevligt på Velodromloppet vilket också gör att publiken kommer. Tyvärr regnade större delen av söndagen bort. Trots det kunde man på läktarna se hundratals tappra som trotsade hällregnet och satt kvar till sista racet.

 

Huvudnumret på årets Velodromlopp var formel Junior som hade 60-årsjubileeum. Men det har hanterats i separat artikel.

 

Jag hade nöjet att på när håll följa när Conny Ljungfeldt efter över 40 års frånvaro återigen körde en tävlingsbil. Han körde Conny Abrahamsson vackra Lipton-Escort som är en replika på den bil Conny Ljungfeldt körde till SM-silver 1971. Det var en rattrostig Ljungfeldt som körde den fria träningen och han fick trängas med andra bilar och han var inte speciellt nöjd efteråt. På kvalet gick han återigen ut bland de sista och fick ligga och fightas med de andra bilarna i 1300-klassen, utan att få några fria varv. Det såg inte ut att gå så bra, men på något konstigt sätt fick han till andra träningstid och Ljungfeldt såg lite lättad ut.

 

 

Klassen för 1300cc för bilar fram till 1971 bjuder på bra racing. Det kom 15 bilar till start varav hälften var svenska och resten kom från Norge eller Danmark. Ljungfeldt stod i första startledet bredvid norrmannen Atle Ramberg också han i en 1300-Escort. Ramberg tog enkelt starten med Ljungfeldt jagande efter. Norrmannen höll relativt enkelt undan och Ljungfeldt kunde aldrig ge honom någon riktig fight och i mål var han 18 sekunder efter. Men eftersom han inte kört på över 40, så måste hans insats helt enkelt anses som strålande. Han har också fått erbjudande att köra Lipton-Escorten fler gånger.  

Skrivet av Gunar Johansson

2018-07-03

Racestripe Magazine var stolt sponsor av 40-minuterracet. Här var det ett par härliga Healey 3000 som gjorde upp om de två första platserna. Vann gjorde Anders Schildt före Claes Andersson/Arvid Viktorsson.

En klass som alltid är intressant är 1000cc fram till 1965, som den här gången bjöd på bra racing och ett startfält med hela 27 bilar. Här ser vi norskan Anne Grete Dahl som anför huvudklungan under lördagens race.

Här är starten för 1000cc i söndagen blöta race. Det är Torbjörn Andersson från Falkenberg i den röda kojan som jagas av av Per Skårners Abarth 1000 TC. Andersson vann på söndagen före Skårner. På lördagen var ställningen omvänd med Skårner först.

"Jag saknar 8 tiondelar" säger Hans Beckert efter tidskvalet till Kjell Wallin på Elwa Motors.

Om Beckert hittade alla 8 tiondelarna är oklart. Men han hade en  jättetuff fight med Heikke Välikoskis Lotus Cortina. Beckert gick segrande ur den striden med sin snabba hundkoja och blev 2:a i heatet uner lördagen. På söndagen vann han hela heatet.

Lars Weigl är snabb med sin Porsche 911 S/T från 1971. Här har han dock sladdat av efter att kört i vätskespill på banan.

I den största standardklassen för bilar fram till  1965 är det alltid kul att se muskelbilarna göra upp. Samtliga klarade söndagens skyfall med galans. Här ser vi Stefan Gullstrands tuffa Mustang som tog hem andraplatsen efter omöjlige Victor Israelsson.