Velodromloppet en etablerad klassiker

 

Tävlingen har etablerat sig som årets höjdpunkt inom Historisk Racing.  Det var nu 19:de gången man körde Velodromloppet i historisk skepnad. Det är Racerhistoriska Klubben, Karlskoga Motorförening och Karlskoga Motorstadion som kan åt sig att detta blivit ett sådant fantastiskt arrangemang.

 

Velodromloppet är välarrangerat och det lockar till sig tävlande från hela Europa. Drygt 60 tävlande kom från andra länder. Det var naturligtvis många från våra nordiska grannländer, men hela 14 holländare fanns på plats. Så totalt med alla svenskar så var det 260 tävlande.

Karlskoga kommun har hängt på Velodromloppet och driver något man kallar Motorsportveckan med olika arrangemang runt om i Karlskoga. Där fanns arenor för bilutställning, gokart, tractor pulling, flyguppvisning och totalt hade man 220 olika aktiviteter runt om i staden. Kommunen räknar med att man hade 25 000 besökare under de fem dagar det hela pågick.

 

Velodromloppet ute på Gelleråsen var det enskilt största arrangemanget och det hade 6000 besökare. Det kördes 23 olika tävlingsheat och några var helt otroliga.

 

Om du missade årets Velodromlopp så planera in helgen före midsommar till nästa år. Arrangörerna har redan börjat sitt arbete med nästa Motorsportvecka.

 

 

 

 

Skrivet av Gunar Johansson

2017-07-17

För bilar fram till 1965 hade man heat för bilar över 2,5 liter. Där var bara bilar med V8, rader av sköna Mustanger, Falcon och Galaxie. Det första heatet vanns av finländaren Henry Snabb i en Ford Falcon Futura Sprint. Heat nummer två vanns av Victor Israelsson i Ford Mustang.

 Förarna i klassen för bilar 1300 cc fram till 1971 var så många på Velodromloppet att de kunde glädja sig åt att köra i ett eget heat. Det var sju svenskar, fem norrmän och en finländare. Racestripe Magazine kommer senare med separata artiklar om två mycket intressanta bilar i den här klassen. Det är Conny Abrahamsson Lipton Escort och Kjell Wallins unika Arden Cooper som kommer att granskas närmare.

Myggans Austin Cooper tappade framhjulet i 40-minutersloppet och därmed var det färdigkört.

Tvåtaktsdimman åstadkoms av Göran Dahlén och Gert Kronborg.

En skön BMW 2002Ti från 1970 körd av Lennart Bengtsson.

1000 cc Cupen är också för bilar fram till 1965 och är något alldeles extra. Den saknar motsvarighet i Europa och här möts Hundkojor, SAAB:ar och Fiat Abarth i en salig blandning. Här såg vi två heat med hela 26 bilar. Det första vanns av holländaren Jasper Izaks med en Fiat Abarth och det andra vanns av Hans Beckert i en Morris Cooper. Kojan på bilden körs av norskan Anne Grete Dahl.

Mikael Östbergs Camaro i heatet för bilar fram till 1971 kördes av Pekka Nyström med den äran. Han vann båda heaten. Här jagas han av norrmannen Tor Magne Tjemsland i en mycket snabb Escort

Lars Esselius fina Ford Falcon i V8-heatet för bilar fram till 1965. Han bröt i det första heatet och blev trea i det andra.

En skön Shelby-Mustang GT350 körd av holländaren Frans van Maarschalkerwaart.

Erwin van Lieshout i en Porsche 911 i klassen för GT-bilar fram till 1965.

Lars Weigls körde bland annat den här sköna Porsche 911 S/T från 1971

 gärna artikeln på Facebook