VALHALLA EXIGE

Jag åkte till Eskilstuna för att få en pratstund med Joakim Unnebäck om den Lotus Exige han byggt för Modsport. Bilen är rätt extrem, men eftersom den liknar Racestripes egen Exige tog jag med den som jämförelse. Den egna bilen är en Exige CUP 255, så där har Lotus Motorsport gjort en hel del för att den skall gå fort på racingbanan. Men med Modsportversionen av Exige har Joakim gått mycket längre.

      MODSPORT

I den svenska sportvagnsserien körs en klass som kallas Modsport. Det är en klass för de förare som gillar att trimma och modifiera sina sportbilar. Det handlar om tvådörrars standardsportbilar som byggts om i olika grad. Klassen körs på slicks och det är mycket fria regler. Du kan ha ett helt eget konstruerat chassi, grundkravet är dock att bilen har samma hjulbas och motorplacering som ursprungsbilen. (Inom Modsport delas sedan bilarna i tre klasser beroende på kg/hästkraft. Motorn är fri och man räknar ut en teoretisk motoreffekt beroende på volym och konstruktion. Så ger till exempel turbo ett påslag.

Joakim Unnebäck

Jobbar på Volvo i Eskilstuna som specialist nya maskinkoncept. Han är mycket van att konstruera med hjälp av CAD (Computer Aided Design), ett av de senare uppdragen var att skapa eldrivna Entrepenadmaskiner. Men på fritid verkar det vara konstruktion av egna projekt som gäller.

Väl framme i Eskilstuna hittar jag enkelt fram till Joakim, som bor i villaområdet Valhalla, som ligger ganska centralt i Eskilstuna. I det stora fina garaget som finns på tomten har han byggt sin gula Modsportbil. Det är också där han förvarar den. Där står även en konstig trehjuling som är under byggnation, men det är en helt annan historia. Väl inne i villan sätter vi oss vid köksbordet och Joakim bjuder på kaffe. Jag får ett bra tillfälle att få svar på alla mina frågor om den spännande och unika bilen

 

 

Var har du fått ditt bilintresse ifrån?

–Det har alltid funnits där, jag kommer ihåg när jag i yngre tonåren var på Mantorp och Automobil Sports Car Show, för då körde man också Sportvagnsserien där. Det var första gången jag fattade att man kunde köra bana med roliga bilar. Fast då drömde jag om en Alfa Romeo Bertone Cupe. Men det har jag ännu inte haft någon, utan det blev engelska bilar i stället och jag började med en Caterham Seven med en Ford Kent-motor.

 

Varifrån fick du idén att bygga en helt egen bil och hur började det hela?

–Ja det var länge sedan det började. Jag åkte Lotus Europa förut i Modsport III och jag var faktiskt på gång att bygga en ny Lotus Europa. Jag hade börjat plocka på mig grejor och hade idéer om hur det skulle se ut. Det var till och med på gång att bli en Lotus 62, som ju var en raceversion med tvålitersmotor av Europan. Men sen sprang jag på Ulf Bolumlid och det visade sig att han hade en Lotus Elise som han gjutit av och som skulle bli ett ensitsigt konstigt projekt. Det var liksom påbörjat, men avsomnat. Men så blev det att jag köpte dom grejorna och det fick bli någon Elise/Exige-variant. Det här var ganska länge sedan, någon gång runt år 2002. Det var ju samtidigt som jag körde med den gamla bilen som jag påbörjade det här projektet och byggde den nya parallellt.

 

Var får du idéer och inspiration?

–Man tittar ju lite i tidningar och när man varit ute på lite roliga evenemang så blir man ju alltid lite inspirerad. Bland annat för konstruktion av hjulupphängningarna. Det är alltid kul att titta på. Sedan får man gå hem och räkna och rita upp i CAD:en och se hur det blir. Hur det rör på sig och hur det borde röra på sig. Nu hade jag också idéer från Lotus Europan jag hade, för jag var väldigt nöjd med hur den fungerade. Så det var lite av den chassisättningen som jag började med.

 

 

Men hur gjorde du? Fick du till exempel med någon ram?

- Nej det fanns inte med, fån Ulf var det bara med delar till karossen. Så det blev en hel del jag behövde köpa till. På Race Cars Direct hittade jag hjulupphängningar. Där köpte jag kompletta hjulupphängningar runt om, som kom från en Reynard Formel 3000. Han jag köpte av var italienare, som jag kommit lite i kontakt med via jobbet. I och med det var det klart att jag måste bygga ramen själv.

 

 

Hur får man till en bra ram?

–Jag har ritat allting i CAD (Computer Aided Design). Reglementet för störtbur sätter ju rätt mycket av grunden, hur huvudbåge skall se ut och hur strävorna skall vara. Så själva grundstrukturen för ramen finns ju i bågen. I golvet så har jag en ram med fyrkantsprofiler, som är alldeles platt och finns under buren.

 

 

När det gäller dimensioner på chassit, utgick du från storleken på karossen då?

– Ja, hjulbasen är ju som karossen, som en Lotus Exige då. Reglementet säger att man måste ha hjulbasen som produktionsmodellen, plus-minus 2%. Enligt reglerna skall det vara samma motorplacering som i produktionsbilen. Fast i Exige sitter ju motorn på tvären, men i min bil har jag den på längden. Det var lättare att sätta den på längden och på så sätt få klassisk hjulupphängning.

 

 

Vad är det för växellåda?

–Växellådan, vet jag inte riktigt när jag skaffade. Men jag vet att jag köpte den begagna på en parkering i England. Det är en Hewland F3 FTA och den är 5-växlad med H-mönster och jag har tillhörande drevsatser så jag kan byta utväxling. Det är enkelt det är bara att ta bort bakre som på en klassisk Hewland Mk9.

 

 

 

 

 

 

Du har snygga fälgar på bilen vad är det och vad är det för bromsar?

–Det är AP-bromsar de hör ju ihop med hjulupphängningarna, så det är bromsar för Formel 3000. De är i och för sig gjorda för 13-tumshjul, men nu har jag 15 tum fram och 16 bak. Så egentligen skulle det få plats större bromsskivor. Fälgarna heter Japan racing, men är tillverkade i Kina. Dom är snygga men tunga. De väger nästan 7, 5 kg styck. Förra året hade jag 13-tumsfälgar i magnesium som bara vägde 3,5 kg. Men jag har fått kompromissa för att enkelt få tag i bra däck. Nu kan jag köra på samma däck som Radical SR3.

 

 

 

Vad kan du säga om motorn i din bil?

–Det är en Honda S2000 standardmotor, för att få förmånligare regeltolkning i Modsport. Den har dock försetts med torrsumpsmörjning och ett AEM-insprut. Tyvärr har jag haft en hel del problem med motorn. Men när den fungerar skall den som standardmotor ge 240 hästar. Det är relativt mycket, men så har den också Hondas patenterade VTEC-funktion. Den har, kan man säga dubbla kamtider, så att den vid högre varvtal har längre öppettider och högre lyft vid högre varvtal. Men på bana använder man egentligen bara högfartsregistret.

 

 

 

Hur mycket Lotusdelar finns det kvar i bilen?

–Det är ingenting som är äkta Lotus i bilen! Tyvärr inte det hade var kul om det varit någon liten del. Chassi, hjulupphängningar och motor är bytt. Karossen är ju en avgjutning av en Lotus, men är 5 cm längre.

 

Då är ju din bil egentligen en prototyp?

-Ja det kan man ju kanske säga, säger Joakim och skrattar. Jag hade tänkt anmäla bilen till tävlingar som en Lotus Exige, men jag kom på att det inte finns några egentliga Lotusdelar på den så blir den anmäld som en Valhalla Exige. Valhalla är den stadsdel av Eskilstuna jag bor i.

 

Vad har du för ambition som förare?

–Ja, det gick hyfsat bra med min förra bil, den Lotus Europa jag körde i Modsport III för några år sedan. Jag kom ju i mål ibland säger Joakim med ett leende. Jag gjorde några enstaka bra resultat, men totalt i serien var det inga framskjutna placeringar. Det var inte alltid jag kom i mål. Men jag är nöjd med de varvtider jag kunde få till.

 

Är du mer bilbyggare än du är förare?

–Jag hade hoppats kunna hävda att jag är mer förare, men ju äldre jag blir desto mer inser jag att jag är en bilbyggare. Jag tycker i och för sig att det är väldigt kul att köra också.

 

Är det inte kul att få köra något man byggt själv?

–Ja det blir något extra, att köra med något man själv konstruerat och sedan byggt. Det är ju egentligen därför jag byggt en till bil, för egentligen är det vansinnigt! Det hade varit betydligt enklare och troligen mycket billigare att köpa en färdig bil, typ Ginetta G55 eller något sådant. Men det är en tillfredställelse att faktiskt bygga sin egen bil.

 

 

JÄMFÖRELSE MED LOTUS EXIGE CUP 255

Exige Cup byggdes av Lotus Motorsport

Då har vi kommit fram till att försöka jämföra Joakims Valhalla Exige med den bil jag körde hit i. Min egen bil är egentligen en tävlingsbil och byggd för Lotus Cup. Den byggdes precis som alla andra Lotusar i den Engelska Hethel-fabriken. Men när den nästan var klar rullades den de cirka 200 metrarna till byggnaden där Lotus Motorsport hade sina lokaler. Där byggdes den för att passa i Lotus Cup, som körs både i Europa och USA. Ytterligare trimning av motor. Den försågs med effektivare bromsar med hjälp av 4-kolvs ok, Öhlins-dämpare, traction control, fullbur, fyrpunktsbälten, eldsläckare, utvändig strömbrytare och så vidare. Det som är det unika med min bil, är att den aldrig tävlingskörts utan registrerades redan från början för gatan.

 

Vallhalla Exige väger enbart 703 kg

De båda bilarna ser ju väldigt lika ut, speciellt färgmässigt. Men efter att fått ta del av Joakims hembyggda Exige, så är det mycket större skillnader än jag någonsin kunde ana. Vi har ju båda mittmotor men Joakims bil sitter den rakt medan jag har motorn på tvären. Min motor är kompressormatad, medan Joakim har en vanlig sugmotor för att passa bättre in i Modsportreglementet. Effektmässigt skiljer det inte så mycket mellan motorerna. Men tittar man sedan på bilens vikt så väger min bil 920 kg medan Joakims bil bara väger 703 kg. Den är alltså över två hundra kilo lättare! Hur har det gått till? Då vet vi att Lotus alltid försöker bygga sina bilar så lätta som möjligt. I och med den stora viktskillnaden så vet vi redan nu att Joakims bil är betydligt snabbare än min på en tävlingsbana. Det hade i och för sig varit kul att jämföra varvtider, men det hade vi inte möjlighet till. Joakims bil är ett röramsbygge, medan min bil har pressade rambalkar i aluminium som limmats ihop med Lotus speciella metod. En unik metod som förresten tagits fram av Hydro Aluminium i Danmark.

 

 

 

Skrivet av Gunar Johansson

 gärna artikeln på Facebook