WEC TOYOTA TS050 Gazoo Racing PORSCHE 919 LMP Team

Toyota vs Porsche i sportvagns-VM 2017

 

Sedan Audi dragit sig ur sportvagns-VM (WEC), så återstår nu två fabriksteam som gör upp i den tyngsta klassen LMP1. Det är de senaste två årens segrare Porsche som nu ställs mot ett revanschsuget Toyota, som så snöpligt missade segern i förra årets Le Mans.

 

Det har blivit några regeländringar sedan förra året som de båda tillverkarna har varit tvungna att anpassa sig till. Ur säkerhetsskäl tvingas man minska storleken på vingarna för att på så sätt få ned kurvhastigheterna. Ur besparingssynpunkt så får man bara använda två uppsättningar av aerodynamisk paket, på hela säsongen. Vidare är antalet däck under en racehelg begränsat.

 

 

Foto: Toyota Media

Toyota har testat i 3000 mil

Toyota har försökt vinna Le Mans sedan 1985. Man har kommit tvåa vid fem tillfällen men aldrig lyckats vinna den prestigefulla tävlingen. Förra året, i klar ledning, tvingades man bryta på det sista varvet och det fanns inga ord för de besvikelse man kände.

 

Toyota Gazoo Racing har under vintern sett över sina sår och kommer nu med en bil där man byggt om eller förbättrat så gått som samtlig komponenter. Det enda som är orört är bilens stomme, monocoquen i kolfiber. Man kommer också att öka antalet bilar från två till tre i de viktigaste racen som är SPA och Le Mans.

 

Toyota vill inte upprepa förra årets nesa, med tekniska problem efter 24 timmar på Le Mans. Man har därför testar sin nya TS050 Hybrid ordentligt. Man har före säsongstarten hunnit avverka hela 3000 mil och man har kört fyra 30-timmarstester.

 

 

Foto: Porsche Media

Porsche tänker göra färre depåstopp

Porsche kommer som regerande mästare efter att ha plockat hem VM-titeln både 2015 och 2016. Men även de har lagt betydande resurser på att utveckla fjolårsbilen. Teamansvarig Andreas Seidl berättar att man inför 2017 uppdaterat cirka 65% av bilens alla delar.

 

Porsches motor är nu bara en V4 på 2 liter, men man hoppas ha sänkt bensinförbrukning och på så sätt minskat antalet depåstopp. Trots lasten av batterier så väger bilen bara 875 kg och man gör 0-100 km/timmen på 2.2 sekunder. Man är också den enda tillverkaren som återvinner energi både under inbromsning och under acceleration, då man har energiåtervinning kopplat till avgassystemet.

 

 

Skrivet av Gunar Johansson

 gärna artikeln på Facebook