Foto: Toyota Media

Toyota tillbaka i rallytoppen

Volkswagen och Sébastien Ogier har dominerat rally-VM under några. Men efter att Volkswagen andats i sig lite för mycket dieselavgaser, meddelade man i slutet på 2016 att man drar sig ur WRC. Tillsammans med ett nytt reglemente öppnade det upp för de övriga stallen inför 2017. Toyota som var oerfarna, så till vida att man varit borta från WRC under en längre tid, kunde sensationellt vinna 2017 års Svenska Rally.

 

Toyota har gjort det förr, plockat in en mycket rutinerad rallyförare, med god organisatorisk förmåga, som chef för deras Rallyverksamhet. På 1990-talet var det svenske Ove ”Påven” Andersson som fick uppdraget att bygga upp rallyverksamhet för Toyota och som gjorde det med stor framgång. Nu vid Toyotas comeback i Rally-VM gick bollen den fyrfaldig finske Världsmästaren Tommie Mäkinen.

 

Inga halvmesyrer

När Mäkinen, under 2016, fick en förfrågan om han inom ramen för Toyota Gazoo Racing var villig att försöka göra en vinnarbil av Yarismodellen, var hans svar att i så fall skulle man satsa fullt ut och inte göra några halvmesyrer. Uppdraget var hans och under slutet av 2016, då de övriga stallen körde klart 2016 års säsong, har man byggt upp Toyota Gazoo och den nya rallybilen. Under Mäkinens ledning så har man testat, justerat och testa igen. Rallyverksamheten bedrivs i Jyväskylä Finland, det var också ett av Mäkinens krav. Förutom motoreffekt så konkurrerar man mycket med fjädring och vägegenskaper och här kom den envise finländarens erfarenheter kommit väl till pass.

 

Nya förutsättningar

Svenska Rallyt kördes som vanligt i februari, delvis med ny sträckning för att säkra snötillgången. Vinterväglaget var okej, men det kunde gärna varit större snödrivor kring vägarna. Spänningen inför rallyt, med de nya bilarna som var starkare och snabbare, var stor. Det var en öppen kamp mellan storstallen från Ford, Hyundai, Citroen och Toyota.

 

Latvala jagar

Belgaren Thierry Neuville I Hyundai höll ledningen ända fram till superspecialen på lördagskvällen, då han gjorde ett litet misstag och körde på en däckstrave så illa att han förstörde framvagnen. Latvala i Toyotan som hade skuggat Neuville hela rallyt och ärvde på så sätt ledningen.

 

Första segern sedan 1999

På söndagen startade Jari-Matti Latvala med en ledning på 3,8 sekunder före nästa bil. Men med segervittring var full gas hela vägen in i mål och Latvala vann alla återstående fartsträckorna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Därmed hade Toyota vunnit sitt första VM-rally sedan Rally China 1999. En rörd Latvala förklarade efter målgång:

 

– Jag är så glad! För det nya teamet som med en helt ny bil vunnit I sin andra tävling. Jag har egentligen inga ord. Jag tror att jag idag körde min bästa “power stage” någonsin. Det är fantastiskt att vinna, men jag är verkligen ledsen för Thierry Neuville som förlorade ledningen på gårdagens sista sträcka. Jag har tidigare själv varit i en sådan situation och förstår precis hur han måste känna det nu.

 

Stallchefen Tommie Mäkinen kände också av det historiska ögonblicket och fyllde på med:

 

– Det är svårt att finna ord att beskriva vad jag känner just nu. Monte Carlo var ett oväntat resultat, men det här var bortom alla förväntningar.

 

 

 

 

 

Resultat Svenska Rallyt 2017:

1 Jari-Matti Latvala/Miika Anttila (Toyota Yaris WRC) 2h36m03.6s

2 Ott Tanak/Martin Jarveoja (Ford Fiesta WRC) +29.2s

3 Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC) +59.5s

4 Dani Sordo/Marc Marti (Hyundai i20 Coupe WRC) +2m11.5s

5 Craig Breen/Scott Martin (Citroen C3 WRC) +2m51.2s

6 Elfyn Evans/Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC) +5m26.6s

7 Hayden Paddon/John Kennard (Hyundai i20 Coupe WRC) +5m31.2s

8 Stephane Lefebvre/Gabin Moreau (Citroen DS3 WRC) +7m14.7s

9 Pontus Tidemand/Jonas Andersson (Skoda Fabia R5) +9m11.1s

10 Teemu Suninen/Mikko Markkula (Ford Fiesta R5) +10m02.9s

 

 

2017

Foto: Red Bull Media

Foto: Toyota Media

Det såg länge ut att bli en seger för Thierry Neuville I Hyundai. Men efter mistaget på lördagens superspecial var han borta.

Skrivet av Gunar Johansson

 gärna artikeln på Facebook