NUMMER 3

Här vinner Ljungfeldt Velodromloppet 1967 för Boo Johansson i en Porsche 911.

Mustangen som Svenska Ford skaffade fram åt Bosse Ljungfeldt var ingen vanlig Mustang som grupp2-trimmats. Det var något så ovanligt som en Shelby-Mustang med ”notchback” byggd i bara 26 exemplar. Bilarna var egentligen byggda för den amerikanska TransAm-serien, men Svenska Ford lyckades importera en åt deras stjärnförare Ljungfeldt.
Ljungfeldt blev 2:a i SM 1967 efter ett motorras som gjorde att han blev poänglös i två tävlingar. Sedan tog Danska Ford över bilen och den kördes då av Tom Belsö. Året därpå togs bilen över av Norska Ford som lät deras fartfantom Trond Schea köra bilen.
En norsk 19-åring köpte 1987 en Mustang GT Bjornar Djonne som köpte den 1987 prutade för att den var tävlingskörd. Men han började ana ugglor i mossen Det som är extra kul med Bosse Ljungfeldts gamla Mustang, är att den fortfarande finns kvar. Bjornar Djonne i norra Norge, trodde först att han köpte en vanligt Mustang GT. Men han anade ugglor i mossen och lyckades spåra bilens ursprung hela vägen tillbaka till Shelby och 1967. När han fick ett svarsfax från SAAC (Shelby American Automobile Club), som bekräftade att chassinumret i hans bil tillhörde en av 26 Shelby-tillverkade tävlingsbilarna, var det bingo! Vad visste du om bilens historia när du köpte den? Den hade då körts av flera ägare som gatbil, men jag blev informerad om att det var en gammal racerbil som hade används av Trond Schea. Det gjorde att jag fick ner den lite i pris, eftersom jag antog att bilen var hårt körd. Men då trodde jag att jag köpte en Mustang GT. När köpte du bilen? Den här bilen köpte jag 1987 när jag var 19 år och nu är jag snart 55, så det var ett tag sedan. Bilen var delvis i delar när den släpade hem till min fars förtvivlan. Jag betalde skatten och började använda den på gatan veckan efter köpet. Hur mycket betalade du 1987? Jag minns att jag betalade 36 000 NOK, det var tillräckligt mycket för att jag måste ta med min far till banken, så att han kunde gå i god för lånet. Vad hände sedan? När vi fick reda på bilens ursprung började jag samla bilens historia / bilder etc. Vid den tiden var intresset för en gamla tävlings-Mustanger inte så stort, men det har förändrats de senaste åren. Hur kändes det då du fick faxet från Amerikanska Shelby-klubben SAAC? Det var jag förstås nöjd med och att det har varit spännande att luska i bilens historia. Jag har haft tillfälle att träffa gamla racinglegender och många hjälpsamma människor. Vad är gjort, då du renoverat tillbaka bilen? Bilen slipades plåtren och lackades. Det blev bytt en fram- och bakskärm och en dörrsida. Dessa skador var sannolikt efter Belsøs kollision på Roskilde Ring. Vad är bilen värd idag? Den är bara värd det någon är villig att betala för den. Men värdestigningen verkar fortsätta och det är troligen den enda fabriksracer från Shelby som tävlade i Europa. Vad är nu dina planer med bilen? Jag har inga speciella planer med bilen. Men dess historia och värde gör att jag inte kan köra skiten ur den, som den egentligen förtjänar. Men jag har ju två andra Mustanger också. Hela intervjun och historien om bilen finns i Racestripe Magazine nr 3.
Dess historia och värde gör att jag inte kan köra skiten ur den

Racestripe Magazine är en digital tidning och ges ut exklusivt på tidningstjänsten Readly. Där hittar du Racestripe tillsammans med 6000 andra tidningar. Bland dem finns nästan alla etablerade motortidningar. Det kostar 119 kr/månad och då får du tillgång till svenska, engelska, amerikanska och tyska tidningar.

 

     Kontakt