Peter Sandén dök upp på Falkenberg, då Sportvagnsserien hade sin sista deltävling. Han kom med en grålackerade Porsche 944 Turbo. Tänk att en mörkgrå bil kan vara så snygg! Peter har en egen firma, Sandén Bilteknik, där han jobbar med att reparera Porschar och då speciellt 944. Han har haft flera av de andra modsportförarna som kunder.

 

Peter var aktiv som förare under 80-talet då han bland annat körde Super Saloon med en extremt ombyggd Chevrolet Camaro. Super Saloon hade vid den här tiden de bästa förarna och var Sveriges tuffaste racingklass. Peter lyckades bra genom att vinna mästerskapet åren 1983, -85 och -85.

 

 

Hans Porsche 944 går i Modsport I och är alltså lite mer ”maxad” än de andra 944:orna som kör Modsport III. Peter berättade att den grå färgen var en gammal originalfärg till en Porsche 356 och han fortsatte:

 

– Motorn ger 430 hästar och bilen väger 1000 kg. Jag alternerar lite och kör även Time Attack (Pro Street) och där brukar jag ofta vara med på pallen. Sedan åker jag även PCSR (Porsche Club Sweden Racing). Jag kör lite olika race beroende på när det passar i tiden för mig.

– Sedan är det ju lågbudget racing och jag kör med gamla STCC-däck från West Coast Racing. Jag lever på att laga standarporschar, racinggubbarna blir man inte rik på.

 

Jag frågar Peter om hans bil är så långt man kan komma med en Porsche 944?

– Det är det ju inte, man har ju regler att förhålla sig till. Jag skulle vilja ha en fräckare växellåda, med knappar och lite sådant. Men när det gäller vikt så har jag varit noggrann och jag vet exakt vad allting väger. Sedan är det ju kul att testa sig själv, om takterna sitter i. Det har i år varit ett par gyllene tillfällen och jag har hunnit bli nervös.

 

Efter tävlingen kunde vi notera att Peter hade kvar förmågan att köra fort. Han började med att komma fyra i det första heatet. I det anda gick det riktigt fort och han kom tvåa efter Peter Eriksson i en sprillans ny Porsche 991 GT3.

 

 

Skrivet av Gunar Johansson

 gärna artikeln på Facebook