Den här bilen har jag fotograferat förut

 

Le Mans Classic är bara ett måste om man är intresserad av sportvagnsracing. Det körs bara vart annat år och senast var 2016. Jag var naturligtvis där och fotograferade. En av höjdpunkterna är Plateau 5, det vill säga klassen för bilar som tävlade på Le Mans under åren 1966–1971. Bilarna var en härlig blandning av Ford GT40, Porsche av olika modeller, Lola T70, Alfa Romeo T33, Chevron och Alpine 210 som svepte förbi i snabb takt. Jag stod posterad strax efter Ford-chikanen där bilarna kommer innan de kör ut på start- och målrakan. Jag hade fullt upp att fotografera de cirka 75 skönheterna som passerade förbi framför min kameralins.

 

Pipers Lola T70 MK3b

Plötsligt passerar en ljusgrön Lola T70 och samtidigt som jag pressar ned avtryckaren på kameran får jag en tydlig känsla att det här har jag varit med om förut. Jag hinner uppfatta att den var lackerad som David Pipers T70, med den typiska reklamen för Sandeman och deras portvin. Strax efter kommer en mullrande Porsche 917 och jag får annat att tänka på. Den underliga känslan är borta.

 

Mantorp 1969

Det är först när jag kommit hem och sitter och går igenom alla mina bilder från Le Mans Classic, som den gröna Lola T70 dyker upp igen. Min känsla av att det är något speciellt med den där bilen infinner sig igen. Det var ju en sådan Lola David Piper körde på Mantorps premiärtävling 1969, tänk om det är samma bil och tänk om jag fotograferade den då också?

 

Chassinummer

I programmet för Le Mans Classic ser jag att bil med nummer 51 kördes av engelsmannen Shaun Lynn och att den var av årsmodell 1969. Jag får ägna mig åt källforskning ett tag och jag lyckas lista ut att det är Lola T70 MK3b med chassinummer ”SL76/150” och efter ytterligare letande så har jag fått tag i bilens hela tävlingshistoria. David Piper debuterade med sin helt nya Lola på Silverstone International med en femteplats. Därefter tävlade han mycket flitigt i hela Europa innan han dök upp med ”SL76/150” på Mantorp i en tävling som fått det ståtliga namnet ”Nordic Challenge”.

 

Fotograferade samma bil 47 år tidigare

1969 var året då Beatles gav sin sista konsert, det var också då som man provflög Concorde för första gången. Men för en mycket bilintresserad 18 åring var det mindre intressant, för i augusti detta år invigdes en ny racerbana i Sverige. Mantorp Park, som bara låg åtta mil hemifrån, skulle invigas med ett lopp för undersköna sportvagnar. Huvudkonkurrenter i Nordic Challenge var de förare som körde Porsche 908 och Lola T70. Jag var naturligtvis på plats tillsammans med 35 000 andra nyfikna. Jag hade med mig en Canon FTb, ett 135mm objektiv och tre rullar film. Bilarna jag såg i sökaren har etsats sig fast i mitt minne. Så det var där jag såg David Pipers gröna Lola men också en fenomenal körning av Leo Kinnunen i en Porsche 908. Kinnunen vann naturligtvis och David Piper kom fyra.

 

Finn fem fel

”SL76/150” har sedan dess haft många ägare och olika utseende. Den har naturligtvis renoverats flera gånger. Den skall dock ha kvar sin original-monocoque. Nu i Shaun Lynns ägo har den åter fått den gröna färg David Piper använde. När man jämför de båda bilderna så är de väldigt lika. Det ser bara ut att vara några dekaler som skiljer dem åt.

 

 

Det här är David Piper i sin Lola T70 MK3b fotograferade vid premiärtävlingen på Mantorp Park 1969.

Faktaruta Lola T70 MK3b

 

När MK3b kom 1969 och ersatte MK3, så var det en helt ny bil. Debuten för bilen gick strålande och Penske-teamet vann i februari en överlägsen seger i VM-loppet på Daytona. Men reglementet för grupp-4 bilar ändrades från 50 till 25 tillverkade, vilket gjorde att Lola T70 MK3b, fick konkurrens av bilar som Ferrari 525 och Porsche 917. Då räckte Lolan med sin Chevrolet V8 inte längre till.

 

Lola T70 MK3b kom ändå att användas flitigt av privatteam, oftast för kortare tävlingar. Lola byggde 16 stycken av den vackra bilen och tre gick till svenskar. Det var Bonnier, Norinder och Troberg som använde den med växlande framgång.

 

 

Skrivet av Gunar Johansson

2017-05-27

 

     Kontakt