NUMMER 8

Nummer 8 av

Racestripe Magazine finns nu ute på Readly

INNEHÅLL:

- Fiat Abarth 1000 TC Berlina Corsa

- 1967 års Indy 500

- Racerföraren Bo Brasta

- Visionären bakom järnridån

- Tore Helle, som byggde Viking F3

- Funky Formula, Slim Borgudd

- Slot Cars, Christer Burström

- Racing till Tusen

- Chris Rosenberger konstnär

- Bilar under klubban

Björn Mattsson har renoverat den Fiat Abarth som har serienummer #210 - 1692. Det är den vita Abarth som Leif Englund kör till seger på Velodromloppet 1967, på bilden ovan. Englund var suverän med bilen och tog hem SM-pokalen både 1966 och 1967.

Turbinbilen STP Special knuffas fram i depån, Gasoline Alley, på 1967 års Indanapolis 500. Den udda skapelsen blir sånär en sensation, men med bara 3 varv kvar tvingas föraren Parnelli Jones kasta in handduken på grund av ett lager i transmissionen skär ihop.

 

 

Bosse Brasta tävlade med många kul och spännande bilar. Säsongen 1974-75 körde han en DAF med stöd från Volvo. Bilen hade en motor på 1150cc och var försedd med autmatlådan DAF Variomatic. Tyvärr uteblev framgångarna.

Václav Král var född och yrkessam bakom järnridån. Han älskade bilar och som barn var han besatt av Bugatti. Han utbildade sig till bildesigner och jobbade för både Tatra och Skoda där han inte kunde ta ut svängarna som han ville. Han drömde om att bygga racerbilar med optimal downforce, men utan vingar. Vi har tagit del av hans visioner.

Conny Ljungfeldt och hans mekaniker Mike Rowe på ett mycket regnigt Mantorp Park 1976. F3:an de sitter bredvid är en Viking TH1A. En bil som tagits fram av Tore Helle med hjälp av Len Terry. Areodynamiken, som var för tiden radikal, hade gjorts av Gustaf Bennich på SAAB Aerospace i Linköping. Conny Ljungfeldt gjorde strålande resultat med bilen och vann SM 1976. Samma år vann han den ena av semifinalerna i Monaco, men i finalen kraschade han tyvärr tungt i Mirabeau.

1000cc Cupen firar 20 år. På bilden ser vi Bo Lindman som var medgrundaren av Cupen, i sin trogna Saab 96 från 1964 leder här före Christer Wigren i ex. Gösta Karlssons Saab Sport från1963. En bil som Gösta tog fyra klassegrar med under EM-säsongen 1963 och slutade på en 6:e plats totalt i EM det året. Det gör Christers Saab till den mest välmeriterade bilen i 1000cc Cupen.

 

     Kontakt