NUMMER 6

Nummer 6 av

Racestripe Magazine finns nu ute på Readly

INNEHÅLL:

- Merells Porsche 356 C

- Tore Helles Superkoja

- Bugatti EB110

- Bugatti EB110 på Le Mans

- Intervju Romano Artioli

- Maserati Granturismo GT4

- Niklas Lilja slår världsrekord

- Porsche 917-08

- Classic Remise

- Datsun 240Z SCCA

- Terence Ross väggskulpturer

- Uppvisning av Tommy Brorsson

- Auktion Abu Dhabi

- Sten Axelsson i Cooper F2

Racestripe Magazine har valt att granska en Porsche 356 C i ett mycket fint originalskick. Den är av 1964 års modell och tillhör Martin Merell. Porsche 356 var en av de vanligaste sportbilarna i Sverige på 50-talet, men även i början på 60-talet. En av anledningarna var att den importerades och såldes av etablerade Scania-Vabis i Södertälje.

En Man, en Dröm, en Passion är historien om Romano Artioli som följde sina drömmar och i början på 90-talet byggde en supersportbil, som gav konkurrenterna skrämselhicka. Tyvärr slutar den vackra historien inte lyckligt. Vi följer också EB110:s enda försök på Le Mans. Racestripe Magazine har dessutom fått en unik intervju med upphovsmannen Romano Artioli, som idag kan blicka tillbaka på de omtumlande åren då Bugatti EB110 skapades.

 

 

Presentation av en udda bil som körs i den svenska GT4-serien. Maseratin körs bland annat av Niklas Lilja, fartkungen från Koenigsegg. Bilen passade inte in riktigt i det avancerade reglementet (balance of performance) och för det mesta har det varit stolpe ut.

Porsche 917-08 började sitt liv som en langheck och debuterade på Le Mans 1969 och fick bryta då den låg i ledningen. Men langheck var instabil och få förare vill köra bilen. Just 917-08 användes vid en testbänk i Österrike och det var framför allt John Horsman och David Yorke som lyckades modifiera bilen till något som skulle kallas kurzheck. Porsche 917 i kurzheck-utförande blev mycket framgångsrik och en ikon bland Porsches många tävlingsbilar.

John Mortons ”BRE Datsun 240Z” blev i början på 70-talet en ikon i USA. Morton och den vackert dekorerade bilen blev national champion i sin klass både 1970 och -71. Han körde i SCCA, den nationella amerikanska sportvagnsserien, som lockade såväl professionella förare som fabriksstall. Wåge Sörmans bil är byggd som en kopia av John Mortons framgångsrika bil. Racestripe Magazine träffade Wåge i samband med Velodromloppet 2019 och fick en intervju.

Tommy Brorsson dök upp på Nürburgring för att testa utmaningen på Nordslingan i samband med Eifel Klassik 1995. Det var 174 bilar som kvalade. När starten gick så släppte arrangörerna iväg hela för 160 bilar att göra upp på den mytomspunna banan. Tommy körde lekande lätt ifrån samtliga med sin Lotus Elan och vann överlägset. Han hade trots sin ålder visat att han tillhörde en av Sveriges många förartalanger. Synd att han inte fick bättre chanser i sin ungdom.

Sten Axelsson provade som ung lovande racerförare på att köra F2 i samband med Kanonloppet 1966. Joakim Bonnier hade hjälpt honom att låna en bil. Det var en Cooper T82 med en motor preparerad av BRM som Sten skulle köra i kamp mot förare som Brabham, Clark och Rindt.

"Det var en sorlig tillställning" säger Sten så här långt senare och fortsätter: "Det var en riktig skitbil".

 

     Kontakt