NUMMER 18

Nummer 18 av

Racestripe Magazine finns nu ute på Readly

INNEHÅLL:

- Porträtt Wicke Winqvist

- Drogo och Carrozzeria Sportscars

- Tom Carlssons Lenham

- Robardie bagarens gokart

- Toyota GR Supra GT4

- Wedge design

- Lamborghini Countach Periscopio

- Lucchini RS-bil med Alfa-motor

- Lotus 92

 

 

Ett porträtt av Bengt "Wicke" Winqvist föraren som aldrig ger sig. Vi minns honom kanske bäst med hans stora Ford Falcon Sprint med vilken han vann EM för historiska bilar två gånger. Han har gjort avtryck både i skogen och på bana. Totalt har han 109 segrar på 540 tävlingar.

Bland bilentusiaster pratas det ibland andäktigt om vackra bilar med Drogo-design. Piero Drogo var chef för Carrozzeria Sports Cars i Modena som byggde nya aluminiumkarosser till befintliga bilar, ofta Ferrari. Det är dock oklart hur mycket Drogo själv påverkade designen.

I det här numret berättare vi i en stor artikel om Carrozzerian tillsammans med rader av bilder på de sköna bilarna.

Tom Carlsson i Västervik äger en Lenham. Det är en bil från en engelsk sportbilstillverkare som byggde cirka åtta bilar för racing men bara en bil som var avsedd för gatan. Det är den bilen Tom äger och som han renoverat grundligt. Han berättar själv om renoveringen.

Bengt Peterson var bagare men också Ronnie Petersons pappa. Han byggde en gokart till Ronnie som de kallade Robardie. Bo Hallqvist berättar historien om den lilla bilens tillkomst och om den gången han följde med Ronnie till EM-tävlingarna i Schweiz. Ronnie lämnade gokart-klassen och gick vidare i karriären men Robardie visade sig vara mycket konkurrenskraftig och det skulle bli tre VM-tilltar för det lilla bilmärket från Örebro.

Svensk GT4-racing lever och vi berättar om segerbilen. Det är en Toyota GR Supra som kördes av Hans Holmlund och Emil Skärås.

Många av världens bildesigners hakade på "wedge-trenden" som startade i slutet på 60-talet. På bilden ser vi en Alfa Romeo Carabo som ritades av Marcello Gandini. Det var också han som ritade Lamborghini Countach, vilken var en av de kilformade bilarna som också kom i produktion.

Lars-Erik Eriksson berättar i en längre artikel om sin tidiga Lamborghini Countach Periscopio. En gång i tiden modifierades den av Walter Wolf, den kanadensiska stallägare i F1, med en massa 80-talsattribut såsom skärmbreddare med mera. Bilen är numera återställd till originalskick.

Lucchini var en italiensk sportbilstillverkare som totalt byggde ungefär 150 racersportvagnar innan märket försvann. Den här P3:an från 1965 har bilentusiasterna Bo Anckarman och Tyronne Hultén köpt tillsammans.

De allra första testerna med Lotus 92 genomfördes på Snetterton den 16 december1982. Samma dag kom beskedet att Colin Chapman avlidit i en hjärtattack. Numera används Lotus 92 i historiska racing och Tommy Landin har träffat bilens ägare Britec Motorsports vid en tävling i Portugal.

 

     Kontakt