NUMMER 15

Nummer 15 av

Racestripe Magazine finns nu ute på Readly

INNEHÅLL:

- Bonniers McLaren M6B

- Skandalen på Skarpnäck

- Mattias Persson in memorian

- Skönheten och odjuret

- Ronnies sista race i Sverige

- Fartfest i parken, Milano 1987

- SSK-serien fyller 50år

- Alfa Romeo 33

 

 

 

Bonniers McLaren M6B kördes bara ett lopp i Sverige, nämligen Kanonloppet 1968. Numera finns bilen i England och den vårdas ömt av bröderna Banks som trots bilen haft ett långt liv och gått ett antal CanAm-lopp, återställt den precis som den såg ut vid Kanonloppet.

Vårtävlingen på Skarpnäck 1967 var seg och händelsefattig ända tills Leif Pettersson voltade med sin Chevy Nova och bilen tog eld.

 

Fords grupp B-monster blev inte klar till säsongen 1985. Kenneth Olausson följde RS200 från en pressvisning på Sardinen till rallypremiären i Svenska Rallyt 1986. Fabriksförare var svenskarna Stig Blomqvist och Kalle Grundel. Stig, på bilden, tvingades bryta medan Grundel körde in på meriterande tredjeplats.

På sedvanligt sätt var Ronnie Peterson inbjuden till Kvällsposten News Race på Knutstorp, så även i augusti 1978. Ingen visste det då, men det var sista gången Ronnie tävlade på svensk mark. Göran Larsson minns tävlingen med blandade känslor.

Klassiska racerbilar luftades i Milano 1987. Gamla stjärnförare som Baron Emanuele ”Toulo” de Graffenried och Luigi ”Gigi” Villoresi var äldre gentlemän hade varit med redan 1947. Det hindrade dem inte i deras framfart, de körde så att strån och stickor flög.

SSK-serien fyller 50 år. Det har varit otaliga klasser och bilar som under åren körts med mottot "rolig racing till rimlig kostnad. Vi hyllar klubben som gjort så mycket för svensk motorsport, med olika reportage på sammanlagt 26 sidor.

Vi har valt ut några SSK-bilar och presenterar dem på 10 sidor. "Frykås Anglia" är en av dem. Vi har pratat med Leif och Kjell Frykås, far och son som båda tävlat med den extrema Anglian.

Vi tittar på två Alfa Romeo 33. Nämligen den allra första och kanske vackraste Alfa 33 Periscopo och på Alfa 33/3 från 1970. Vi berättar också hur Ronnie Peterson vann VM-tävlingen på Watkins Glen 1971 med en Alfa 33/3

 

 

     Kontakt