NUMMER 13

Nummer 13 av

Racestripe Magazine finns nu ute på Readly

INNEHÅLL:

- Reine Wisell, F1-tiden

- WTCC-premiär 1987

- Maserati Biturbo

- Jan Kanevad renoverare

- Williams FW06

- Dolling FV

- Mekaniker åt Radefalk

- Ulf Svensson Mr F3

- Rolf "Myggan" i Rallycross

- Nya Alfa Romeo GTA

- Bilar under klubban

 

Reine Wisells F1-tid innehöll både mot- och framgångar.  Hans första GP för Lotus gav honom en tredjeplats på Watkins Glen i USA 1970. Under 1971 fortsatte han hos Lotus som fabriksförare tillsammans med Emerson Fittipaldi. Tyvärr var Lotus underfinansierade det året och framgångarna uteblev för dem båda.

 

WTCC-premiären gick av stapeln på Monza 1987 var stökigt. En av deltagarna var det här stolta märket, en Maserati Biturbo.

Jan Kanevad, en förädlingens mästare! Han är ofta internationellt anlitad då det gäller att renovera exklusiva Ferrari-bilar.

 

Prototypen till 1967års Dolling FV provkörs. De första provkörningarna av den helt nya konstruktionen inför säsongen skedde med halvfärdig bil inne på Scania-Vabis fabriksområde. Dollings nära kontakter med VW importören, gav Dollings BP sponsrade team närmast status av ”fabriksteam” i den Svenska Fvee-cirkusen.

 

Kjell Wallin och hans kompis Mattias Hemberg blev ombedda av Hasse Radefalk att agera mekaniker vid Kanonloppet 1968.

 

Ett utförligt porträtt av F3-åkaren Uffe Svensson. Han tävlade flitigt i F3 under många år, både i Sverige och på kontinenten. Han var Brabham-fantast och tävlade under åren med BT15, BT21, BT21B, BT28, BT35, BT38 och BT41.

 

Rolf "Myggan" Nilsson som numera tävlar i historisk racing med en Ford Escort var en gång i tiden ett aktat namn inom Rallycross. 1976 blev han belgisk mästare samtidigt som han blev tvåa i Europamästerskapen.

 

 

     Kontakt