Mantorp Classic Festival har hittat sina former. Man körde nu historisk racing för fjärde året och samtidigt som bilarna från Racerhistoriska Klubben gjorde upp på banan hade man en stor sportbilsutställning på innerplan. Konceptet har använts förut, men är trevligt för publiken.

 

Mantorp Park, som numera ägs av tidningsförlaget Albinsson & Sjöberg, är en fungerande och bra anläggning. Banan är snabb vilket ger bilarna med mycket hästkrafter en fördel, men lördagens regnskurar gav även småbilarna en chans.

 

Sportbilsutställningen på Mantorp Classic imponerar. Största klubb var, lite förvånande, Ferrari Club Sweden med över 40 bilar. Det är Kirk Pettersson från klubben och boende i Mantorp som gör ett strålande jobb.

 

 

 

 

Skrivet av Gunar Johansson

2018-09-04

Här är det Anders Lotsengårds unika Healey 3000 som jagas av Bergryds eldsprutande Shelby 350 GT.

Per Norberg körde sin vackra Lotus Elan 26R till en tredje- och en fjärdeplats i klassen för GT-bilar fram till 1965.

Det värmer i hjärtat att se en SAAB på tävlingsbanan. Hans Eklund blåser förbi i motljuset med sin SAAB Sonett tvåtaktare.

Per Wallin och hans Galaxie bjöd på helgens skönaste motorljud. Det var inte normalt V8-muller utan det lät som högtrimmad racemotor om hans 427:a.

Hans Beckert hade full fart hela helgen. Här är det tvåhjulsåkning redan på kvalet.

Bland bilarna fram till 1971 börjar BMW 2002 TI blanda sig i toppstriden. Lennart Bengtsson tog en 3:de och en 4:e plats.

I bakgrunden är det Jari Konola med Barracuda som tar ett alternativspår genom chikanen.

Christer Nordins vackra Ford Escort Twin Cam.

I klassen för de nyaste bilarna (1972-90) var Lennart Bohlin klart kvalsnabbast med sin Corvette C3. Men i det första heatet kom han ut i det mest intesnvia spöregnet och fick se sig slagan av både Michael Sundin Mazda RX7 och Claes Andersson Opel Kadett GT/E.

Ford Capri är tuffa bilar med mycket tävlingshistoria. På Mantorp fick vi se hela fyra stycken Ford Capri RS 3100. Här leder Robert Paulsson före Jonas Bengtsson och Magnus Paulsson.

 

     Kontakt