På Bonhams auktion på Goodwood i mars 2017 dök det upp en bil med intressant svensk racinghistoria. Enligt katalogen var det Johnny Lundbergers gamla Mini Cooper S preparerad av engelska Broadspeed. Bilen med chassinummer KA2S4-L/553414 var värderad till 550,000 - 670,000 SEK.

 

Lundberger beställer en Broadspeed

Inför säsongen 1966 slog man ihop SM-klasserna högst 850 cc och 1300 cc till en klass för bilar upp till 1000 cc. Intresset bland förarna var stort och det kom att bli en tuff klass med upp till 60 anmälda bilar, vilket gjorde att många fick åka hem redan efter träningen. Toppstriden skulle stå mellan förare i Fiat Abarth och Mini Cooper. Johnny Lundberger, en erfaren kojaförare beställde en bil från Engelska Broadspeed. Den engelska trimningsfirman var mycket heta på den här tiden och förutom den vinröda färgen var man kända för bra vägegenskaper. Man levererade en bil med 971 cc och ”S-specifikation” till Lundberger.

 

Kom försent

Till SM-premiären på Ring Knutstorp, blev det av någon anledning blev det knappt om tid för Lundberger och han anlände ett par timmar för sent. Han tilläts inte starta och blev ordentligt förbannad. Nästa deltävling på Skarpnäck var bara en vecka senare och Lundberger, fortfarande förbannad, vann då i rena ilskan före Boo Johansson och Olof Wijk båda i Fiat Abarth. I fortsättningen på året blev det tre tredjeplatser för Lundberger och totalt räckte det till en bronsmedalj när den tuffa SM-säsongen summerades. Han hade då också blivit bästa kojaförare.

Johnny med sin Broadspeed på väg in i Velodromen på Kanonloppet 1966. Den här gången tvingades han dock bryta tvävlingen efter fyra varv..

Det gick ganska bra för Lundberger/Wisell, så till exempel blev det en klasseger på Oldtimers Grand Prix på Nürburgring 1990.

Tillsammans med Reine Wisell

Många år senare, runt 1985, blev det blev aktuellt för Johnny Lundberger att göra comeback inom historisk racing, så än en gång dök han upp i en Broadspeed-koja. Då fanns inte längre Broadspeed kvar som leverantör utan han vände sig till Richard Longman som testade och levererade en fulltrimmad motor på 1293 cc. Efter ytterligare några år så var det dags att köra den historiska EM-serien och eftersom den krävde förarbyte, parade han ihop sig med Reine Wisell. De hade sedan tidigare ett samarbete då de tävlade internationellt med varsin Chevron B16 i den historiska serie som drevs av David Piper. Enligt initierad svensk källa så hade paret Lundberger/Wisell vid den här tiden tillgång till hela tre Mini Cooper, så frågan är vilken av dem det var som dök upp på Bonhmas auktion?

Bilen på Bonhams

Johnny Lundberger gick bort i cancer 2009, men hans hundkojor lever vidare och en dök nu upp på Bonhams auktion på Goodwood. Man hade låtit en gammal Broadspeed-mekaniker, Mike Kenny, bygga en ny ”äkta” Broadspeedmotor. Det innebar 1293 cc, stålvev och dubbla SU-förgasare. Den skall enligt auktionskatalogen ge 113 hästkrafter och vara helt i nyskick. Bilen blev visserligen inte såld, men den lär dyka upp igen. Gamla historiska tävlingsbilar tycks ha ett evigt liv.

 

 

Faktaruta Broadspeed

Ralph Broad startade en liten trimningsfirma utanför Birmingham i England.

 

• 1959 köpte han en av de allra första BMC Mini som kom ut och började genast tävla med den.

 

• 1963 hade Broadspeed vuxit till ett team som tävlade med hundkojor. Jeff Matt fungerade som teamchef och förare var Ralph Broad själv tillsasmmans med John Fitzpatrick.

 

• Bilarna var mycket eleganta, man hade börjat lackera dem i vinrött och silver samtidigt som man hade kromlister över hjulhusen. Färgsättningen med “Aston Martin Silver Fox” och “Rolls Royce Regal Red” kom därmed att bli ett kännetecken för alla bilar från Broadspeed.

 

• 1964 kom framgångarna och man gav fabriksbilarna från Cooper rejält motstånd. Man lyckades ta några delsegrar i det engelska mästerskapet.

 

• 1965 stod man på toppen med Mini Cooper då man hade utsetts till officiellt fabriksteam för BMC i det Europeiska mästerskapet. Framgångarna radades upp och man vann klassegrar på Monza , Nürburgring, Zandvoort och Spa.

 

• I slutet på 1965 så bröt man, hastigt och oväntat alla band med BMC. I stället knöt man kontakterna med Ford och började tävla med Ford Anglia. Senare kom man också att bli framgångsrika med Ford Escort.

 

• 1966 började man bygga bilar för allmänheten. Det var Broadspeed GT med sluttande bakruta och spoiler. Denna udda coupemodell av hundkojan var kanske inte så vacker, men den väckte uppmärksamhet.

 

 

Skrivet av Gunar Johansson

 

 

     Kontakt