Michael Hofstedt är skribent och bilentusiast men också en inbiten en Volvo-fantast som tävlat en hel del med Amazon men som numera gått över till Volvos vackra sportbil från 60-talet, Volvo P1800. Intervjun är nedan är gjord på Falkenbergs tävlingsbana för några år sedan när Michael var där och tävlade.

 

Michael har tävlat inom den historiska racingen, både i Sverige och ute i Europa. Internationellt kör man ofta 1-timmeslopp och då bör man vara två som delar på körningen och Mikael har då hjälp av vapendragaren Ingemar Johansson. Tyvärr drabbas de av att Volvo, på den tiden inte hade något intresse av att klassa trimningsdelar för just P1800.

 

Vad är det för modell av P1800 som du har?

– Det är en 63:a men den är homologiserad som en 66:a. Motorn är en Volvo B18 med dubbla SU-förgasare. Dessutom är det dubbelt utblåsrör, så det är bra andning på den. Jag får inte använda Weberförgasare förutom i vissa tävlingar, såsom SPA 6-timmars. Men det är inte normalfallet.

 

Vilken effekt har du i bilen?

– Jag skulle tippa att det ligger på 140 hästkrafter och bilen väger runt 1050 kg.

 

Då är det ett viktförhållande som närmar sig MGB. Då är det sådana ni får tävla mot?

– 2011 tog vi faktiskt en sån nere på Ringen och vi tog klassegern på Nürburgring Trophy.

 

Hur har bilen preparerats?

– Det är skivor fram och trummor bak. Bak har vi fixat lite och slipat, borrat och öppnat lite för att få bättre kylning. Så bromsarna har vi aldrig haft något problem med. Fälgarna är typ Minilite eller egentligen Compomotive. När det gäller hjulupphängningarna har vi hårdare fjädrar fram och sedan har vi polyuretanbussningar. Vidare så har vi krökt spindlarna fram lite för att få lite negativ camber. Nu håller vi på att försöka få ned vikten lite bland annat så har vi beställt en bakruta i plast och sidorutorna skall också bli plast är det tänkt.

 

Vilka tävlingar kör ni med bilen?

– Helst vill vi köra internationellt.  Vi skall försöka ta oss ned till Le Mans. Vartannat år, när man inte kör Le Mans Classic, körs en tävling som heter Le Mans Trophy och den körs på Bugatti-banan och det är den vi siktar på.

 

Vill ni inte köra Le Mans Classic, som ju är den stora grejen?

– Jag får inte åka där. Jag har lusläst allting om P1800 och Le Mans. Det var så att ett amerikanskt team anmälde sig 1966 men de fick inte vara med. Kravet för start i Le Mans Classic är att biltypen körts någon gång i Le Mans 24-timmmars, eller åtminstone varit med på träningen. I det här fallet kom tyvärr inte Amerikanerna så långt.

 

– Nu är det 12:e gången vi skall ned till Nürburgring. Ofta är det regn där nere och det passar oss och bilen bra. Bilen är relativt mjuk i fjädringen och eftersom de flesta konkurrenter har bättre vikteffekt har vi bättre chans om det är blött.

 

– Vi börjar kunna P1800 väldigt bra. Men egentligen är den omöjlig att tävla med. Jag känner ju Ellemann-Jakobsenfamiljen sedan gammalt och när jag satt och pratade med pappan, han är bortgången sedan länge. Det var cirka 20 år sedan, innan jag börjat tävla och jag satt i deras kökssoffa och passade på att fråga om möjligheten att tävla med P1800. ”Nej den är inte bra, den är svårkörd”, så då blev det Amazon för mig i stället.

 

Varför klassade Volvo aldrig in några trimningsdelar till P1800?

– Jag gjorde ett reportage en gång och intervjuade Volvos tävlingsförare Gunnar Andersson och då frågade jag varför man aldrig klassade in några delar och då svarade han: ”Nej det var inte den eran hos Volvo. Dom var inte så intresserad”. Så var det ett problem till och det var drivaxlarna och där har vi en grej som är intressant. Jag slog ju runt, uppe på Kinnekulle, med min Amazon 2002 för att drivaxeln knäcktes. Så jag behövde få tag i drivaxlar som höll. Jag kontaktade en kompis som har en liten mekanisk verkstad hemma och han hittade ett material som var segt, men starkt och som användes i offroadbilar. Såna axlar har jag på nu. Dessutom kilspåret, där har du grejen. Vi har gjort det nästan hälften så långt. Efter det så har volvoaxlarna hållit.

 

– Den gången på Kinnekulle så rullade jag tre varv, det var i Mohlinknäppen och det bara small till. Det var en upplevelse, det vill jag inte vara med om någon mer gång.

 

Nästa projekt

Det var som sagt några år sedan den här intervjun gjordes och när jag nu ringer upp Mikael så berättar han att han inte längre tävlar så intensivt med sin Volvo P1800 och att den får villa på en hedersplats i garaget. Han berättar att nästa projekt blir en Volvo 140 som skall klassas in i G1, det vill säga historiska bilar mellan 1966-69. Bygget är på gång, så vi får se när han dyker upp på racerbanorna.

 

 

VOLVO P1800 1963

Skrivet av Gunar Johansson

 gärna artikeln på Facebook