MOTORPARK

GTR

Den svarta linjen visar den  nya 2-kilometersbanan som skall vara klar i augusti. Kurva 7 till 10 är gemensam med den tidigare korta slingan.

Johan Heggblad

Personifierar tankesättet  

”outside the box”

Den nya 2-kilometersslingan skall vara klar i augusti. Men det är ingen motorbana, säger Johan Heggblad, utan en ”Track Resort”. Racestripe provkörde slingan och fick en intervju med Johan där han berättar om deras planer för framtiden.

 

 

 

I slutet på februari bjöd GTR Motorpark in till provkörning av deras nya motorbana i Gröndal utanför Eskilstuna. Men de var tidigt ute för att väcka intresse kring anläggning, för banan var långt ifrån klar och man ombads använda en terränggående bil. Enligt kallelsen som fanns på Facebook skulle de dessutom bjuda på korv och fika.

 

Det var ju spännande med en ny motorbana så jag gjorde sällskap med Peter Gustafson som tävlar i Sportvagnserien. Han var intresserad för att det skulle ge en möjlighet att testa och provköra en tävlingsbil betydligt närmare Stockholm. Alternativet är Gelleråsen utanför Karlskoga som ligger 24 mil från huvudstaden. GTR Motorpark ligger 10 mil närmare och skulle därför bli Stockholmarnas närmaste motorbana.

 

När vi kom fram till Gröndal så var det mycket folk som nappat på erbjudandet att få vara en av de första som kör den nya banan. I området finns sedan tidigare Smedernas Speedwaybana och en modern anläggning för radiostyrda bilar. Själva körningen, jag åkte med Peter, gick långsamt och var mycket stenigt och ojämnt. Det gick egentligen inte få någon känsla för hur det skulle vara att köra bansträckningen när den var klar. Men det var ett mycket smart drag från entreprenörerna för att bygga upp intresset för anläggningen. Efter att ha ätit den varma korven och pratat med andra motorentusiaster försökte jag få tag i någon av som kunde berätta mer om anläggningen

 

Alla funktionärer gick omkring med gröna stickade mössor som det stod ”GTR Motorpark” på. Jag fick tag i Johan Heggblad som kanske är den mest pådrivande i hela projekt. Det visade sig att Heggblad tänker annorlunda. Man skulle kunna säga att han personifierar tankesättet ”outside the box”.

 

 

 

Nya slingan och klubbhus skall vara klart i augusti

 

Jag frågade, vad är din roll?

– Jag är lite av en eldsjäl i det här projektet, eller GTR Motorpark som det numera kallas.

 

Vem äger och vem investerar i projektet?

– Projektet ägs av ett företag som vi är några delägare i. Investeringarna görs nu med egna medel, men vi är på ständig jakt efter nya intressenter i projektet. Man kan komma med på vilket sätt som helst. På det enklaste sättet kan man komma hit och köra en bandag hos oss och betala en avgift, det ger oss alltid någonting. En större samarbetspartner är den som villig att investera och som vill vara delägare.

 

Hur mycket är det som skall vara klart i augusti?

– Det är viktigt att förstå att projektet är långt. Det är ett femårigt projekt vi håller på med. Det som är intressant är att vi i år skall komma till en milstolpe som ger oss två kilometer bana och att vi kan bygga klart vårt klubbhus som vi står framför.

 

Vad är det då som ligger längre fram i tiden?

– Projektet är sedan mycket större med en företagsby och det är där fokuset ligger.  Eskilstuna kommer att få ett mässområde och det pågår redan samarbete med Destinationsbolaget i staden för att kunna skapa en mässa 2020–21. Så projektet är inte färdigt i höst, det vill jag vara tydlig med.

 

Kan ni garantera målet att det blir 2 km bana och färdigt klubbhus till i höst?

– Det handlar bara om pengar. Vårt problem är att vi inte har något att ösa ur, vi får ju leta våra pengar. Vi har levt så i tolv år nu.

 

Är det ni som skött anläggningen med den lilla slingan?

– Ja, det är jag och gänget runt om kring som hållit på hela tiden. Vi jobbar i det lilla för att komma vidare.

 

Intäkter, var kommer de ifrån?

– Fram till nu har vi levt på intäkter från de som varit här och kört. Omsättningen är liten och vi har omsatt ungefär 2,5 miljoner kronor per år. Det bär det vi hållit på med och det bär också den projektering vi gjort på det som skall bil. Men nu måste vi ta ett jättekliv och kanske omsätta fem gånger så mycket.

 

Hur kan ni öka omsättningen?

– Ett sätt att komma vidare är att jobba med företagsbyn. Där ett företag kan köpa en andel till ett hus i byn. Det skapar naturligtvis en intäkt för oss, men det skapar också ett intresse för området och vi syns mera. Det är absolut inte en motorbana vi bygger.

 

Vad är det då ni egentligen bygger?

– Vi väljer att prata om en ”Track Resort”. Man skall kunna komma hit konferera och åka. Men folk brukar undra vad är egentligen en Track Resort?  Då brukar jag kontrafråga med vet du vad en Ski- eller en Golf Resort är? Det vet folk vad det är, spela golf och äta och prata.

 

Kommer ni att köra några regelrätta tävlingar?

– Ja det tror jag. Historiska racing ligger mig varmt om hjärtat, men även tävlingar typ Sportvagnsserien borde passa bra. Vi försöker bygga en anläggning som kan hantera motorsport i Sverige och den är ju om fem år på väg in i ”el- och hybridvärlden” och om tio år är vi säkert där. Så det gäller att bygga en anläggning som fungerar för olika behov.

 

Hur stor del av er verksamhet kommer att handla om motorsport?

– Den är kanske bara 5-10% av den här banans beläggning. Så vi bygger en anläggning för de andra 90 procenten. Så det är ju den stora skillnaden mot de andra banorna i Sverige som är byggda för motorsport men som nu behöver anpassa sig för de här 90 procenten.

 

Vad blir era viktigaste framtida kunder och verksamhet?

– Fordonsindustrin och deras utveckling, det är det som gäller.

 

 

Kommunen är med på planerna

 

På plats från Eskilstuna kommun fanns Göran Gredfors. Här blir han intervjuad av Heggblad för ett filmat medieinslag.

Har ni Eskilstuna kommun med er?

– Ja absolut, idag finns ett jättefint samarbete sedan 2016 med kommunen. De vill se möjligheterna till arbetstillfällen som kommer. Jag har i 15 år tjatat om att vi skall få Eskilstuna att synas ända ut till 56:an. Vi syns vid E20 men här går hälften av alla bilar och trafik som bara passerar Eskilstuna för man är på väg till Västerås.

 

Har ni för bullerkrav och kan ni hantera det?

– Bullerkrav har alla oavsett vilken verksamhet man har. Det är bara att läsa lagen och det är inget konstigt. Det jobbar vi med ständigt och det gör ju motorsporten också. Det är ju med motorsport vi får eventuella problem, vår övriga verksamhet bullrar ju inte så mycket.

 

Har ni fått några garantier på att ni får vara kvar här ute?

– Jo kommunen har under senare år fattat ett beslut att det här området skall få finnas kvar. Det är ett stort område som är på totalt 130 hektar totalt som skall finnas kvar.

 

Är området planerat som industrimark?

– Nja det blir det ju, men är annan verksamhetskod och det tar en stund att förklara. Men vi kan säga en annan sak och det är att motorportområdet här är avsatt redan på 70-talet. För att förstärka att speedwaybanan lever vidare har kommunen investerat många miljoner redan 2002 och då bland annat även i tillfartsvägen här som, du knappast tänkte på när du kom. Här ligger också en minracinganläggning som också kommunen har byggt.

 

Kan man säga att Eskilstuna är en riktigt bra motorsportkommun?

– Det kan du få stå för, men Eskilstuna är väldigt duktiga på Speedway och vår stad är svenska mästare två år i rad nu. Det skall vi vara stolta över och det är bra för vårat område att det går bra för speedwayen. Så området blir kvar och det var en förutsättning för oss att kunna investera själva i den här anläggningen. Vi har alla som håller på här ute ett verksamhetstillstånd som är genomgånget och klart sedan 2015. Alla vet vad vi får och inte får göra och det utifrån de restriktionerna vi jobbar.

 

När vi åkte runt banan idag så var det ju väldigt mycket berg som var alldeles för nära för att ge en säker bana. Kommer de att tas bort?

– Jo det skall vi göra, för just nu är det inte en motorbana. Det liknar mer ett endurospår.

 

Hur blir det med bil-och sportvagnklubbar, kommer de att vara välkomna hit för sina meetings och bankörningar?

– Ja det blir perfekt för det är den verksamheten, med mer än bara bankörning, som vi är ute efter.

 

 

Skrivet av Gunar Johansson

2019-03-15

Peter Gustafson var en av de som provkörde banan. Han är stockholmare och hoppas på en ”hemmabana” där det finns möjlighet att testa tävlingsbilen.

 

     Kontakt