Det finns ett antal sköna bilar som pensionerats från racingserien Ferrari Challenge och där finns också ett antal GT-bilar från tidsperioden runt millenniumskiftet. Bilarna är inte tillräckligt gamla för historiska racing, men de behöver luftas på en racingbana. En samling entusiaster satte upp ett första meeting för dessa bilar på Red Bull Ring i Österrike.

 

 

Den allra första samlingen för ”Ferrari Challenge and GT Days” kom alltså att äga rum på den klassiska F1-banan som ligger otroligt vackert i bergsluttningarna ovanför den österrikiska byn Spielberg. Arrangörerna med Heinz Swoboda i spetsen hade marknadsfört tillställningen i god tid och lockat till sig en härlig samling med cirka 50 före detta tävlingsbilar. Det var en tvådagars-tillställning där deltagarna, utan några som helst krav på ljuddämpare, gavs rikliga tillfällen att lufta sina klenoder. Man körde inga tävlingar och det var en familjär och avspänd miljö där man i lugn och ro kunde ta ut sin ögonsten på banan. Man hade delat in tävlingsbilarna i fyra olika grupper. Den femte gruppen var vanliga gatlegala Ferrari.

 

 

 

Challengeserien är ett en-märkesmästerskap som startades av Ferrari redan 1993. De bilar som först användes var en lättad raceversion av Ferrari 348, men med en otrimmad originalmotor. Åren 1995 - 2000 körde man med Ferrari 355 och därefter använde man Ferrari 360, 430, 458 och numera kör man med Ferrari 488 på flera olika kontinenter innan den stora världsfinalen. Upplägget gör att många bilar pensioneras efter 2–3 år och blir oanvändbara. Några av dem konverteras till gatbilar medan andra bara ställs undan för att samla damm. Fram till nu har det inte funnits så mycket intresse eller någon naturlig mötesplats för dessa bilar.

Tidiga Challengebilar är lågseriebilar, från den berömda bilfabriken i Maranello, som idag betingar relativt låga priser och som dessutom går att gatregistrera. Troligen kommer de bortglömda ferraribilarna att få en mycket bra prisutveckling. Det märktes bland annat på att flera av de etablerade bilhandlarna för klassiska bilar fanns på plats i Österrike. Där fanns DK Enginering som servade två unika Ferrari F40 och Jan B Lühn med några unika prototyper av Challengebilar.

 

 

På plats var också där var Max Girardo med en Ferrari 550 Maranello som körts fem gånger på Le Mans. Girardo ansvarade tidigare för europadelen av RM Sotheby´s auktionsfirma, men har nu en egen bilfirma i London. En presentation av den unika Ferrari, som bland annat körts av Rickard Rydell, kommer att finnas med i ett kommande nummer av Racestripe Magazine. Där fanns också en svenskägd mästerskapsvinnande Ferrari 355, det får också bli en artikel i senare utgåva av Racestripe.

 

Till slut kan jag konstatera att det var mycket spännande att få vara med på plats till detta, det första mötet för pensionerade Challengebilar. Flera av bilarna var endast parkerad i depån och inte många körde på banan när det regnade. Man kan undra om tillställningen var till för en gemytlig samvaro för bilentusiaster eller om det gick ut på att få upp värdet på de fina bilarna? Det har egentligen ingen betydelse, för arrangörerna hade lyckats samla många riktigt sköna bilar och man hade fått till arrangemangen i en lugn och avspänd miljö. Att använda Red Bull Ring som mötesplats var också helt rätt. Anläggningen på bergsluttningen är välutrustad med depåer, garage och restauranger. Eftersom det inte fanns någon egentlig publik var det heller ingen trängsel någonstans. Det är bara att hoppas på en fortsättning kommande år.

 

 

Skrivet av Gunar Johansson

2018-05-25

Ferrari Challenge firar nu sitt 25-årsjubileum. Ferrari annonserade serien 1992. Under åren 1993–96 använde man sig av modellen 348 TB/TS. Sedan dess har hundratals förare tävlat i Challengeserien på klassiska banor över hela världen. Ferrari har alltid använt någon av sina mittmotorförsedda sportbilar för serien.

Monte Shell Ferrari F40 GT/LM

DK Engineering hade lagt ett otroligt arbete med att renovera bilen till det utseende den hade den framgångsrika säsongen 1993. Den hade precis blivit klar inför Österrike och man fick ett första tillfälle att testa bilen.

 

Det här är kanske den mest framgångsrikaste Ferrari F40 som existerar idag. Bilen med chassinummer #80742 såldes ursprungligen 1989 till en privatperson som en gatbil. Inför det italienska GT-mästerskapet 1993 byggdes den om av Michelotto in Padua.

 

 

Bilen hade då en motor på 590 hästkrafter och vägde 1050 kg. Den hade justerbara krängningshämmare, uppdaterad växellåda, inbyggda hydrauliska domkrafter och extra breda fälgar från Speedline. Bilen hade försetts med ett helt plant golv och sänkts 5 cm.

#80742 kom att ha fyra olika sponsorer under de år den tävlade och därmed också olika lackeringar. Den har nu det klassiska Monte Shell-utseendet som den hade säsongen 1993 då den vann det italienska mästerskapet överlägset. Föraren Marco Brand vann då hela 8 av 10 deltävlingar.

Ferrari 430 GT2, chassinummer: F131EVOGT2462

Det här är extremt framgångsrik bil. Den kördes säsongen 2007 av det italienska stallet AF Corse Motorola. Bilen med en fyra liters V8 kördes av tysken Dirk Müller och finländaren Toni Vilander. Man tävlade både i FIA GT2 och i Blancpain. Teamet vann överlägset GT2-serien 2007 med dubbla antalet poäng före närmsta konkurrent. Vid 24-timmars loppet på SPA 2007 tog man hjälp av meriterade Mika Salo som tredjeförare

 

 

Jan B Lühn med sin Ferrari 488 Challenge Prototyp

Bilhandlaren Jan B Lühn körde mycket flitigt med sin Ferrari 488 Challenge under de båda dagarna på Red Bull Ring. Bilen är unik så till vida att det var den prototyp som Ferrari visade upp för pressen på världsfinalen Daytona.

 

När Ferrari vid detta tillfälle lanserade sin nya challengebil var det den motor starkaste dittills. Turboladdning gav v8:an på 3.9 liter hela 670 hästkrafter. Tillsammans med ny areodynamik och diverse elektroniska hjälpmedel för väghållningen hade man satt nytt varvrekord på Fioranobanan med över 1 sekund, jämfört med föregångaren 458 Challenge EVO.

 

 

Krohn Ferrari 458 GT2

En Ferrari 458 från amerikanska Krohn Racing. Teamet från Texas skapades av Tracy W. Krohn i slutet på 2005. Man har tävlat framgångsrikt i både American Le Mans series som i FIA-mästerskapen inklusive Le Mans. Intressant att notera är att stallägaren Tracy Krohn ofta tävlade i par med svenske Nicklas Jönsson från Jönköping.

 

 

Risi Ferrari 360 GT Le Mans

Det här är en Ferrari 360 GT som gick på Le Mans 2003. Den har idag exakt samma utseende, dekaler och startnummer som när den tvingades bryta i den legendomspunna tävlingen. Bilen kördes då av amerikanerna Shane Lewis, Butch Leitzinger och engelsmannen Johnny Mowlem.

 

Bilen var anmäld av amerikanska Risi Competizione som normalt tävlar framgångsrikt, ofta med Ferrari, i de stora amerikanska GT-serierna. Dessutom har man skördat klassegrar på Le Mans 1998, 2008 och 2009.

 

 

Det var som sagt var inte så mycket publik på eventet i Österrike. Men här en bild från publikparkeringen, någon som var där och tittade åkte tydligen en skön Ferrari 250GTE.

 

     Kontakt