Felix Rosenqvist gjorde en heroisk insats när han körde 24-timmarsloppet på SPA nu senast. Bilen var en 570 hästars Mercedes AMG GT3. Han körde för det franska teamet AKKA ASP och delade körningen med Tristan Vautier och Renger Van der Zande. Till det här racet hade man dessutom fabriksbackning från Mercedes. Loppet, som håller på att bli en riktig klassiker, var en deltävling i Blancpain-serien och till start kom hela 65 bilar med nästan 200 förare. Felix körde den avslutande stinten på två timmar och det kom att bli något alldeles extra.

 

Depåstrategi

24-timarsloppet på den belgiska SPA-banan kördes sista helgen i juli. Förutsättningarna för de deltagande teamen var mycket svåra då. Några tunga regnskurar gjorde de taktiska bedömningarna till ett lotteri. När skulle man ta sina depåstopp och när var det optimalt att byta däck?

 

Balance of Performance

På SPA blev det för oss i publiken lite rörigt. Efter fredagens Super Pole var Felix AMG Mercedes klassad som trea bil klassad som trea. Ja, det var Felix som hade den bästa varvtiden av de tre förarna. Men någon timme efter avslutat kvalificering kom beskedet att de två första bilarna, på grund av regelförselser flyttats ned i startlistan. Således skulle Felix Mercedes med nummer 88 starta i pole position. På lördagen före start kom beskedet att fem Mercedesbilar flyttades ned 15 positioner i starten samt att de under loppen skulle få en stop-and-go på 5 minuter. Motormappningen hade inte varit den man i förväg uppgivit till arrangörerna.

 

 

 

Foto: Merceds Media

FRANCORCHAMPS

SPA 2016

BLANCPAIN

Mercedesbilarna tog sin stop-and-go tidigt i loppet och man var cirka tre varv efter de övriga. Jakten för Felix och hans teamkamrater kunder börja. Natten blev lång och vädret blev förrädiskt, när regnet kom var det rejäla störtskurar.

Jag körde fan skiten ur den där bilen!

Under loppets två sista timmar befinner jag mig ovanpå platån efter Eau Rouge. Där finns två långa rakor och en chikan. Det går fort men förarna som passerar verkar mest intresserade av hålla sin position och säkra den plats man kämpat för i drygt 22 timmar. Det finns dock en bil som utmärker sig. Det är Felix i den röda Mercedesen. Det går för fullt och han gör en omkörning nästan varje gång han passerar min utsiktsplats. Jag går nedför den branta backen ned mot start-och målplatsen.

När det återstår en halvtimme och jag kommit fram till depåerna kommer ett nytt störtregn. Felix team gör ett mycket snabbt depåstopp och man passerar den Bentley från M-sport som låg på andraplats. Men tiden är ute för ytterligare avancemang.

Det finns inga gränser för jublet och flaggviftandet av funktionärer och med AMG-flaggor i depån, när Felix passerar mållinjen som god tvåa. AKKA-teamet hade förlitat sig Felix och han hade fått köra under 11 av loppets 24 timmar. Bland annat hade han gjort en trippelstint under natten.

Pratstund med Felix

Ett par veckor senare, i samband med Kanonloppet får jag tillfälle att intervjua Felix och är naturligtvis intresserad att höra hans version av insatsen på SPA Francorchamps.

 

Innan loppet åkte ni på en bestraffning varför det?

– I regelverket finns ett ”balanssystem” för att alla bilar skall bli så lika som möjligt. Det är baserat på vikt, effekt och lite allt möjligt. Det är ett ganska avancerat regelverk. Mercedes hade tydligen inte visat fulla potentialen. Vi fick ett 5-minuters straff som vi skulle ta någon gång under loppet. Sedan i mål hade vi kört upp oss så vi var på samma varv som vinnarbilen.

I ett 24-timmarslopp är taktiken mycket viktig. Ibland blir det fel beslut om däckbyten med mera. Det blir som så, att ibland gör man rätt beslut och ibland tar man fel beslut. Det är inget team som gör ett helt perfekt race. Det kom regnskurar hela tiden så det blev många beslut om däckbyten. Vi var väl ändå det team som gjorde mest rätt beslut kändes det som.

 

BMW som vann, har gått ut och sagt att man gjorde allt taktiskt rätt.

–Vi hade ju ändå en bestraffning som gjorde att vi låg tre varv efter så fort vi tagit den. Man vet aldrig vad som hänt om vi inte haft bestraffningen. Vi hade egentligen lite bättre fart än BMW, men dom gjorde ett väldigt bra race, rent strategimässigt.

 

De avslutande timmarna såg det ut som du hade riktigt bra fart och gjorde många omkörningar.

–Ja då hade jag lagt sista växeln. Jag var förbannad där, för vi låg trea men sedan gjorde vi ett felbeslut. Mercedes hade en väderstation och de sa att det skulle börja regna. Så vi la på regndäck när det var helt torrt. Det började aldrig regna så vi tappade skitmycket tid. Till slut var vi nere på en femteplats. Vi hade kört upp till fjärdeplats då jag hoppade i för den avslutande stinten. Jag ville bara ha en pallplats, så jag körde fan skiten ur den där bilen. De sista två timmarna var det som ett sprintrace och jag tog mycket större risker än de andra förarna. Att komma fyra är väl kul, men det är ju ingen som kommer ihåg det. Så för mig var det ”all or nothing”. Men det var ett kul race!

 

 

Skrivet av Gunar Johansson

 gärna artikeln på Facebook