Foto: Ferrari Media

Daytonas GT-klass blev något alldeles extra

 

Prototyper i all ära, men i klassen för GTLM bilar på Daytona bjöds det på otrolig racing i 24 timmar. De fyra första platserna togs av fyra olika bilmärken och alla var på samma varv. Det skilde bara två sekunder mellan den segrande Ford GT och tvåan en Porsche 911 RSR.

 

Sportvagnsracing på Daytona i början på året är en klassisk tillställning och det kördes nu för 55:e gången. Det var länge en deltävling i sportvagns-VM, men numera är man ”bara” en deltävling i IMSA-serien. Man har lyckats få till stånd en mycket bra serie som i mångt och mycket kan mäta sig med FIA´s officiella  sportvagns-VM. Speciellt om tittar på GT-klassen, som man kallar GTLM, där man i år hade ett mycket imponerande startfält och när man kommit i mål hade de sju första bilarna  alla kört lika många varv.

 

 

Foto: Chevrolet Media

4

Corvette C7R

Chevrolet som hade vunnit klassen de två senaste åren och satsade naturligtvis på tredje gången gillt. Danske Jan Magnussen som körde bil nummer 3 sa före loppet:

– Corvettens styrka är att den har kraften, är välbalanserad och har bra stabilitet och bromsar. Daytona 24 timmars skiljer sig främst genom att temperaturen är lägre och att det är mer mörkerkörning. Jag inser att det här kommer att bli en stor utmaning, men vi har mycket erfarenhet att falla tillbaka på.

Ferrari 488 GTE

Det fanns flera privatstall som körde Ferrari. De som lyckades bäst var Risi Competizione från Houston Texas. Bilen var i ledningen flera gånger under racet. Man föll dock på en incident den sista halvtimmen så att man trillade ned till tredje plats. Förarbesättningen bestod av Giancarlo Fisichella, James Calado och Toni Vilander.

Foto: Ferrari Media

3

Foto: Porsche Media

Porsche 911 RSR

Porsche debuterade med sin helt nya och omtalade mittmotorbil Porsche 911 RSR. Porsche har i princip vänt på motorn så att den på så sätt sitter framför bakaxeln och inte bakom. Förutom bättre viktfördelning får man möjlighet att bygga en diffusor därbak under bilen so gör skäl för namnet. Det gick bra för debutanten och man slutade tvåa med bilen som kördes av Dirk Werner / Frederick Makowiecki / Patrick Pilet.

 

Teamchefen Frank-Steffen Walliser sammanfattade efter tävlingen:

– Det var ett fantastiskt race och en storartad debut för vår nya 911RSR. Vi var bara två sekunder från segern efter 24 timmar, men det har inte så stor betydelse i det här läget. Det var ett extremt tufft race och en fantastisk kamp om segern.

 

 

2

Foto: Ford Media Archive

1

Ford GT

Ford hårdsatsar på sin globala GT-racing och deras stall Ford Chip Ganassi börjar få upp ångan ordentligt. Det var samma förarteam som vann Le Mans GT-klass förra året som nu även vann på Daytona.

 

Förarna som håller i segerpokalen är Joey Hand, Dirk Mueller och Sebastien Bourdais. Det var Mueller som körde den sista stinten och Hand som stod bredvid suckade:

– Den här segern var mycket jobbig att se från depån och det var väldigt svettigt!

 

Segrarna på Le Mans och nu Daytona lär späda på hypen kring den nya Ford GT som snart, i mycket begränsad upplaga börjar säljas i en gatversion till privatpersoner.

Skrivet av Gunar Johansson

 

     Kontakt