Så här såg det ut på Dalslands Ring 1972. Conny Ljungfeldt vinner 1300-klassen före Johnny Green i en Timex-Escort.
År 1971 startade Conny Ljungfeldt sin racingkarriär i Liptonteamets vackert röd-gula Escort. Det gick lysande och redan det första året tog han SM-silver i 1300-klassen. Nu 47 år senare är han tillbaka och skall köra Conny Abrahamssons Lipton-Escort på Velodromloppet.
Racestripe Magazine var på plats då Conny skulle testa bilen första gången. Platsen var Gelleråsen en solig och varm onsdagstest. Conny kommer till den klassiska banan lite tagen av stundens allvar. Han har med sig ett par riktigt gamla racingskor, med koppling till hans storlopp och med den rätt känslan för att smeka fotpedalerna. Tillsammans med en nyinköpt overall och hjälm åker de gamla skorna på och efter att ha justerat stolen är Conny klar för den allra första provturen. Han kör försiktig genom depån och ut på banan. Efter något varv ser jag att det går ganska fort. Jag noterar att det går mjukt och harmoniskt genom kurvorna, de gamla takterna tycks sitta i.
Conny kommer in i depån efter 6–7 varv för att dricka vatten. Nu har den gamla racerföraren i honom vaknat och han vill få pedalerna justerade så att han kan köra med ”toe-and-heal”. Som tur är har bilen en bred gaspedal som är justerbar och Conny Abrahamsson sätter genast igång med jobbet. Conny Ljungfeldt passar på att dricka vatten när han kommer ur bilen. Men nu upptäcker han att hela fotsulan hänger lös på ena skon. Det börjar kännas lite krisartat, hur skall det nu gå med de fortsatta testerna? Som tur är har Conny med sig ett par sprillans nya skor, som han med visst besvär lyckas snöra på sig.
Ut på banan igen och nu har farten ökat ytterligare. Bilen har ingen logg och igen tidtagning förekommer, men vi kan se att det går fort och proffsigt mjukt. Så det fungerade tydligen även med nya skor! Det blev kanske inte så mycket körning men man är nöjda med dagen. Målsättningen var ju bara att få en ”shake-down” på bilen och föraren.
Conny Abrahamsson med sin återskapade Lipton-Escort vid 2017 års Velodromlopp. Det är den bilen vi nu får se Ljungfeldt hantera.
Samtidigt som Conny Abrahamsson lastar på bilen får jag en intervju i skuggan med Conny Ljungfeldt.
Minns du när du körde Lipton-Escorten första gången?
–Ja det gör jag faktiskt, det var en fri träning på Mantorp. Farsan och Picko var där med varsin Camaro och jag med Escorten. Det var min debut som förare på bana.
Varför gör du nu comeback i historisk racing efter alla dessa år?
– Det är hela 46 år sedan jag åkte med Escorten, så man kan verkligen fråga sig varför. Det är Conny Abrahamsson som bett mig köra hans bil. Men efter den här provturen idag så kan det också vara en del av svaret på varför.
Du tyckte inte det var lite kul också?
–Jodå, det var fantastiskt kul och men det var också lite jobbigare än jag trott.
Vad är din ambition nu med Velodromloppet?
–Jag skall försöka att inte göra så mycket misstag, med tanke på att jag blivit lite äldre. Men jag skall åka så fort som jag klarar av i alla fall, utan att ta för stora risker.
Hur kändes det då, satt takterna i?
–Ja det gjorde det nog, bilen är ju fantastisk fin att köra. Men att hitta de där sista sekunderna är aldrig lätt. Det borde gå hyggligt och bilen är väldigt fint iordninggjord och snygg att titta på.
Du var här och tittade förra året, vad tycker du om Velodromloppet i historisk tappning?
–Det var fantastiskt, så mycket bilar och vilken uppslutning runt omkring. Jag var tvärimponerad, vilka fina bilar! Det var otroligt att gå omkring här, det var mycket roligare än på en vanlig biltävling.
Innan hemresan stämmer de båda Conny av inför det stundande Velodromloppet. Ljungfeldt undrar lite försiktigt vad det var för däck som satt på. Abrahamsson berättar då att de var väl 5 år gamla, men att de var bra så till vida att man i god tid känner när det börjar släppa. Kanske hade han tänkt att det kunde vara bra ifall Ljungfeldt helt tappat känslan för bilkörning, men det sa han inte. Som tur var hade ju Ljungfeldt känslan kvar och de kom överens om att montera betydligt nyare Avon-däck före Velodromloppet.
Skrivet av Gunar Johansson
2018-06-01