Vid förra årets Velodromlopp gjorde Stig Blomqvist en uppvisning som stod det härliga till. För mig som stod och fotograferade i Tröskurvan blev det en upplevelse som gjorde stort intryck.  För varje varv kördes den tunga Forden med max attack. Bilen krängde och sladdade. Det dammade och rök, var det inte från bromsarna så var det från däcken.

 

 

Unika Ford Galaxie i Karlstad

I Karlstad och Torsby finns ett team kallat "Race on Ice" med ett par ovanliga Galaxie. Det är två unika Ford, av årsmodellen 1963 ½. Båda är av kupémodell och har så kallad R-code, vilket innebär att de byggts av Ford för racing och att de redan från början var försedda med den stora 427-motorn. Jan Olsson och Per Wallin äger de unika bilarna och de använder dem för historisk racing.  Förutom i Sverige har de tävlat på Nürburgring. Ibland har de fått hjälp med rattandet av rallylegenden Stig Blomqvist. När inte Jan Olsson kunde var med vid förra årets Velodromlopp, så var det naturligt att Per Wallin körde 40-minutersloppet tillsammans med Stig.

 

Noggranna förberedelser

Före själva Velodromloppet provade Per bilen ordentligt med några långa träningspass på Gelleråsen, kanske 3-4 timmar. Han berättar att det är en fördel att ha med Stig i laget, då han med sin enorma erfarenhet har stora kunskaper om hur en bil skall justeras för att få optimal väghållning. Nu är det dock så att Galaxien, med sin höga vikt och långa hjulbas aldrig får optimal väghållning. Den måste köras med lite sladd för att det skall gå fort.

 

 

 

uppvisning
STIG Blomqvists

Rallylegenden Stig Blomqvist vet även hur man på bana hanterar en stor tung Ford Galaxie

Galaxie 1963

40-minutersracet

Man har slagit ihop alla klasserna, standard- som GT-bilar i ett rövarheat. Man kan välja om man skall vara en eller två förare, men depåstopp är obligatoriskt. Pers bil är med nästan 500 hästkrafter en av de motorstarkaste men den är också, med sina 1680kg, den tyngsta. Det är ”världens största racerbil” enligt Per. Man har bestämt sig för att Stig skall ta det första passet och det är nu uppvisningen börjar.

 

Underhållning

Stig kommer iväg i den första halvan av startfältet. Det går maximalt och jag får en bilupplevelse jag inte kommer att glömma i första taget. Bilen vrids genom kurvorna på ett sätt som inte borde vara möjligt. Den stora bilen kränger och hasar. Det är ett nöje att se hur mästaren hanterar bilen. På något sätt verkar det dock som om bilen tappar kraft och när Stig går i depå så blir den stående där. Tyvärr var det färdigåkt.

 

När jag långt senare får en pratstund med Per, berättar han att det var en utmattning i topplocket och att motorn tog in vatten via en insugskanal. Det var en liten por i metallen och det blev ett hål så att effekten i motorn försvann. Kanske var det de långa träningspassen före tävlingen som mattat materialet i topplocket?

 

Vem kör Galaxien i Velodromloppet 2018?

Per Wallin som är en mycket snabb förare med sin tunga bil hoppas att ge alla Ford Falcon och Mustang en match. Han har en nytrimmad 427 och kommer att köra i klassen för de stora bilarna fram till 1965. Han kommer också köra 40-minutersracet. Tyvärr inte tillsammans med Stig Blomqvist, som är upptagen på annat håll. Så nu har Per parat ihop sig med en annan snabb förare, nämligen Mats Lindén.  1985 blev Mats svensk mästare med en Porsche 935 och i förra årets Velodromlopp såg vi honom i en Ford Mustang.

 

 

Skrivet av Gunar Johansson

2018-06-07

Här är det färdigkört för Per Wallin och Stig Blomqvist. Det hade blivit ett hål i topplocket, en utmattningsskada.