SM-tävlingen på Mantorp 1972. Här Ligger Årsta-Lelle före Boo Brastad  i en Steimetz-Opel och Lennart Hall i en Timex-Escort.

Årsta-Lelles Camaro

Z28

Kasby hade jobbat på Mooneys

Lennart ”Årsta-Lelle” Johansson skulle börja tävla på bana 1969. Han ville ha en riktig dräpare till amerikansk muskelbil och han vände sig till Bo Kasby och beställde en Camaro Z28. Bosse Kasby hade jobbat på legendariska Mooneys i Kalifornien och hade goda kontakter i USA.  Kasby hade vid det här laget startat Bomac Racing, en importfirma för amerikanska motordelar i Sverige. Han tävlade också med amerikanska bilar och hade kört SM med en hiskelig Chevrolet Impala, en Mercury Cougar och en Camaro.

 

Z28: an hämtades i Kalifornien

Kasby införskaffade bilen i Los Angeles och körde den sedan till östkusten för skeppning till Sverige. När Årsta-Lelle hämtade upp sin bil fans där också med godsaker från Traco och Penske.   Årsta-Lelle som hade siktet inställt på SM hade egentligen ingen erfarenhet som banförare, så 1969 körde han några småtävlingar som B-junior.

 

Första segern i ett SM-lopp kom1970

Så med färsk SM-licens skulle han köra SM i klassen ”Specialstandardbilar över 1600 cc”. Han fick tävla mot veteraner som Picko Troberg, också han i en Camaro och Rune Tobiasson BMW. Sensationellt kunde Årsta-Lelle vinna redan i sin första riktiga tävling, som kördes på kurviga Kinnekulle Ring. Det var den enda SM-tävlingen det året som han lyckades ta poäng och han slutade som 5: a totalt när SM-säsongen summerades.

 

I kamp med Bosse Ljungfeldt

1971 ökade trycket i den stora standardvagnsklassen då även legendaren Bosse Ljungfeldt skulle delta. Han och Picko Troberg skulle köra varsin Camaro i det nybildade Liptonstallet. Med i klassen kom också Bo Brastad med en hårt Steinmetz-trimmad Opel Commodore. Vid premiärtävlingen på Ring Knutstorp chockstartade Årsta-Lelle och kom iväg först. Bosse Ljungfeldt höll på att sätta sitt afternoon-tea i vrångstrupen. Årsta-Lelle behöll ledningen under några vara innan Ljungfeldt harklade sig lite och kunde återställa ordningen. Årsta-Lelle blev tvåa i mål och kunde inkassera en ny meriterande pallplats. I nästa tävling på Anderstorp blev han trea efter Picko och Lennart Hall. Totalt i SM det året blev han fyra efter Ljungfeldt, Rune Tobiasson och Picko Troberg.

Årsta-Lelle fortsatte att tävla med sin Camaro under åren 1972–73 utan att nå några topplaceringar.

 

Killer Mouse

Bilen hamnade sedermera hos en Rude Brundin som byggde om den för dragracing. Den fick benämningen ”Killer Mouse” och gick som dragracingbil under några år innan den försvann.

 

 

Skrivet av Gunar Johansson

Här på SM i Anderstorp 1971 jagas han av Bosse Emanuelsson Ford Escort och Rune Tobiasson i en BMW  2002 TI

 

     Kontakt